ایران سوژه دیدار آمانو و اولاند

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۰۹۳۸۲ سرخط اخبار

یوکیا آمانو بار دیگر بر صلح آمیز بودن مواد و تاسیسات هسته‌یی اعلام شده در ایران تاکید و اعلام کرد که آژانس به تلاش برای حل دیپلماتیک مساله هسته‌یی ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در پاریس با فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه دیدار کرد.

در پایان این دیدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن این ادعا که شرایط «نگران‌کننده» است، تاکید کرد: مهم است تلاش برای تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک ادامه یابد.

یوکیا آمانو در ادامه به خبرنگاران گفت: در حال حاضر مواد و تاسیسات اعلام شده تحت پادمان‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ما می‌توانیم راستی‌آزمایی کنیم که آنها همچنان دارای هدف صلح آمیز هستند.

وی افزود: ما در تاریخ سیزدهم دسامبر (23 آذر) در تهارن گفت‌و‌گویی در سطح عالی رتبه با ایران خواهیم داشت. روش حل این مساله استفاده از ابزارهای دیپلماتیک است و ما به تلاش‌ها‌مان ادامه خواهیم داد.

همچنین بر اساس گزارش رادیو بین المللی فرانسه، محور اصلی گفت‌وگوهای آمانو و اولاند مساله هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران بود.

در پایان این دیدار کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوهایی بسیار عمیق درباره مساله هسته‌یی ایران یاد کرد و با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که این گزارش مهر تاییدی بر نگرانی‌های جامعه جهانی درباره موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی است!

به گزارش ایسنا، این در حالی است که در گزارش آژانس هیچ مدرک موثقی مبنی بر وجود انحراف در برنامه هسته‌یی صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. به علاوه ایران همواره تاکید کرده است که به دنبال سلح هسته‌یی نیست و این برنامه را صرفا برای اهداف صلح آمیز دنبال می‌کند.

بر اساس این این بیانیه، اولاند به آمانو خاطر نشان کرده است که از حمایت کامل فرانسه بهره‌مند است و این کشور تلاش خواهد کرد به جمهوری اسلامی ایران یاد آوری کند که موظف است قوانین بین‌المللی را رعایت کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

رییس جمهور فرانسه همچنین افزود که کشورش به تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راه مقابله با اشاعه تسلیحات اتمی و ماموریت‌های مختلف این سازمان برای تامین امنیت هسته‌یی جهانی و همچنین توسعه مسوولانه فن‌آوری‌های هسته‌یی غیر نظامی، بسیار متعهد است.

کلید واژه ها: انرژی فرانسه آمانو جمهوری اسلامی


نظر شما :