نفت، ایران و ثبات در خلیج فارس

چرا اعراب دست از سر ایران برنمی دارند؟

۱۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۱۰۰۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: استفان والت
عربستان سعودی در داغ نگاهداشتن موضوع ایران نفع دارد. به این ترتیب که در شرایط متشنج ایران نمی تواند شرکت های خارجی را برای توسعه میدان های نفتی و گازی خود جذب کند و هر روز با مشکلات بیشتری در بازاریابی نفت در بازار های جهانی مواجه می شود.
چرا اعراب  دست از سر ایران برنمی دارند؟

دیپلماسی ایرانی: استفان والت، نویسنده نشریه فارن پالیسی در تازه ترین مقاله خود به تحلیل اعراب و نگاه آنها به ایران پرداخته است. وی معتقد است تنها شکاف میان شیعه و سنی مشکل اعراب با ایران نیست و آنها اهدافی فراتر مانند بالا نگاهداشتن بهای نفت را دنبال می کنند.

 اغلب به ما گفته شده است کشور های حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و کویت به طور عمیقی در مورد ایران نگرانند و از آمریکا می خواهند به این مشکل رسیدگی کند. معمولا این به عنوان یک شکاف بین شیعیان و سنی ها به تصویر کشیده می شود و به نگرانی ها در مورد برخی اقدامات ایران، نقش حزب الله و البته مساله هسته ای جمهوری اسلامی ربط داده می شود.

من در بیش از یک مورد صدای مقامات عالی سعودی را در حالی که نگرانی های شان در این زمینه را مطرح می کردند، شنیده ام و تردیدی نداریم که ترس آنها صادقانه است. اما شاید یک انگیزه دیگر نیز در این زمینه فعال باشد و آمریکایی ها نیز به خوبی این امکان را در نظر گرفته اند.

این انگیزه نفع اعراب منطقه در بالا نگاهداشتن قیمت نفت به اندازه ای است که بتواند در بودجه آنها در زمانی که هزینه های اجتماعی و دیگر صورتحساب ها به منظور حفاظت از این کشورها در برابر پیامد ها بهار عربی رو به افزایش است، توازن ایجاد کند. گزارش صندوق بین المللی پول حاکی از آن است که این کشور ها نیاز دارند بهای نفت بالای 80 دلار برای هر بشکه باشد.  

این به این معنی است که عربستان سعودی در داغ نگاهداشتن موضوع ایران نفع دارد. به این ترتیب که در شرایط متشنج ایران نمی تواند شرکت های خارجی را برای توسعه میدان های نفتی و گازی خود جذب کند و هر روز با مشکلات بیشتری در بازاریابی نفت در بازار های جهانی مواجه می شود. در صورتی که تحریم های سازمان ملل و دیگر تحریم ها برداشته شوند و شرکت های انرژی بتوانند در جمهوری اسلامی فعالیت کنند، تولید نفت و گاز ایران رونق گرفته، منابع جهانی انرژی افزایش می یابد و بهای جهانی انرژی کاهش خواهد یافت.

این سرمایه جدید نه تنها ایران را به قدرت با نفوذی در منطقه خلیج فارس تبدیل می کند، بلکه کاهش بهای نفت و گاز موجب می شود کشور هایی مانند عربستان بودجه کمتری برای هزینه های اجتماعی در اختیار داشته باشند که از طریق آنها در مقابل تقاضا ها برای اصلاحات سیاسی ایستادگی کرده اند. عربستان می تواند تولید خود را کاهش دهد تا بهای نفت افزایش یابد اما این در نهایت همچنان به معنی کاهش درآمد و کسری بودجه خواهد بود.

پس زمانی که از دیگران می شنوید کشور های عرب منطقه چقدر در مورد ایران نگران هستند و و چگونه از تلاش ها برای افزایش فشار ها بر ایران حمایت می کنند، این نکته را به یاد داشته باشید که این تنها به دلیل ژئوپولتیک ها  یا اختلافات تاریخی بین شیعه و سنی یا اعراب و فارس ها نیست. این در ارتباط با قادر بودن خانواده های سلطنتی به ادامه روند امضاء چک های شان است. این نکته را بار دیگر که باک خودروی خود را از بنزین پر می کنید یا هزینه های گمایش خانه تان را می پردازید، یا زمانی که کسی از حمله پیشگیرانه سخن می گوید، به یاد داشته باشید.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

استفان والت

نویسنده خبر

استفان مارتين والت (متولد 2 جولاي 1955) در امريكا و استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد است. وي چندين كتاب در همين زمينه تاليف كرده است. والت بارها سياست ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عربستان بهای نفت اعراب استفان والت فارن پالیسی


نظر شما :