واکنش‌ها به حمله هوایی به اردوگاه فلسطینیان در سوریه

۲۷ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۱۰۴۶۲ سرخط اخبار

دولت حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن حملات اخیر به اردوگاه آوارگان فلسطینی مقیم سوریه، خواهان متوقف شدن حملات به اردوگاه های فلسطینیان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای حملات اخیر هوایی به اردوگاه فلسطینی های آواره در سوریه را به شدت محکوم کرده و خواهان متوقف شدن فوری این حملات شد.

وی در این بیانیه اعلام کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت نسبت به آنچه در سوریه در حال رخ دادن است از جمله حمله به اردوگاه ها و فلسطینی های ساکن در این کشور نگران است.

عباس همچنین این حملات را تاسف بار توصیف کرده و مقامات سوریه را مسوول اصلی این کشتارها دانسته است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این بیانیه خود همچنین اعلام کرد: حمله هوایی به اردوگاه یرموک که فلسطینی ها در آن به سر می برند در نوع خود اولین بار بوده است که در پی آن تعداد زیادی کشته و مجروح شدند.

همچنین یاسر عبد ربه، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز طی اظهاراتی ضمن متهم کردن نظام سوریه به این حملات تاکید کرد: کشتاری که در اردوگاه الیرموک و سایر مکان های سوریه رخ داده موضعی جدی را از سوی جامعه جهانی برای پایان دادن به کشتارها در سوریه می طلبد.

هم چنین جنبش حماس نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرد: ما به شدت حملات پیاپی علیه ملت سوریه را محکوم می کنیم، چنانکه حملات اخیر به اردوگاه های فلسطینیان در سوریه را نیز محکوم می کنیم.

دولت حماس همچنین در این بیانیه خود نسبت به ادامه درگیری های موجود در سوریه و کشته شدن فلسطینی ها و ملت سوریه در این کشور ابراز نگرانی کرد.

در همین حال اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس و یکی از رهبران برجسته جنبش حماس در واکنش به حملات هوایی به اردوگاه یرموک که در پی آن 15 تن کشته شدند، این حملات را کشتاری وحشیانه توصیف کرد.

هنیه همچنین تاکید کرد: خون های پاکی که در سوریه ریخته، اعم از فلسطینی ها و سوری هایی که در این کشور کشته شدند، برای ما با ارزش است و اعلام می کنیم که باید این خونریزی ها به پایان رسد و به اراده و خواست ملت های عربی و اسلامی احترام گذاشته شود.

نخست وزیر دولت حماس همچنین بر لزوم کنار کشیدن اردوگاه های فلسطینی از درگیری های سوریه و حمایت از فلسطینی های ساکن در سوریه در مقابل درگیری های این کشور تاکید کرد.

وی گفت: ملت فلسطین در حال حاضر مهمان ملت سوریه و اراضی سوریه هستند و هر لحظه منتظر بازگشت به فلسطین هستند.

در همین حال جنبش جهاد اسلامی نیز با صدور بیانیه ای ضمن توصیف حملات هوایی به اردوگاه یرموک به "کشتاری وحشیانه"، اعلام کرد: ما هرگونه تلاش برای کشتار فلسطینی ها و کشاندن آنها به حوادث دردناک سوریه را محکوم می کنیم.

جنبش جهاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد که نه تنها رهبران این جنبش خاک سوریه را ترک نکرده اند بلکه برای حفظ امنیت اردوگاه ها و فلسطینی های سوریه تلاش خواهند کرد.

از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز این حمله هوایی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در دمشق را به شدت محکوم کرده و آن را جنایت جنگی توصیف کرد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: بان کی مون اعلام کرده است که چنین حملاتی علیه غیرنظامیان باید به عنوان جنایت جنگی به شمار رود.

وی همچنین از نگرانی های دبیرکل سازمان ملل نسبت به افزایش "دراماتیک" و زیاد بحران سوریه در ماه های اخیر خبر داد.

اردوگاه الیرموک که بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در سوریه است و حدود 150 هزار تن را در خود جای داده روز یکشنبه هدف حملات هوایی قرار گرفت که در پی آن بنا به گزارش منابع عربی دستکم 15 فلسطینی کشته و شماری زخمی شدند.

این در حالی است که این منابع اعلام کردند: تعداد قربانیان این حملات به دلیل شدت جراحات در حال افزایش است.

تعداد آوارگان فلسطینی در سوریه بنا به آمار و ارقامی که اخیرا آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده حدود 520 هزار تن است.

اردوگاه یرموک روز گذشته شاهد درگیری فلسطینی های طرفدار نظام سوریه با فلسطینی های مخالف نظام اسد بود که با دخالت "ارتش آزاد سوریه" که نیروهای مخالف نظام هستند، نیروهای دولتی با هواپیما وارد عمل شدند.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :