دعوای دو وزیر لبنانی بر سر سفیر ایران

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۹۱۰۵۲۱ سرخط اخبار
سفر اخیر سفیر کشورمان به منطقه مسیحی نشین زحله و استقبال اهالی و سران سیاسی منطقه باعث نگرانی و عصبانیت برخی سران 14 مارس از جمله وزیر سابق فرهنگ لبنان شد تا آنجا که این جریان، اقدام ?رکن آبادی? را امری انتخاباتی خواندند؛ ادعایی که با پاسخ وزیر کار لبنان مواجه شد.
 
به گزارش ایرنا از بیروت، استان زحله مهمترین استان مسیحی نشین لبنان به شمار می رود و شخصیت های سیاسی این استان جایگاه ممتازی در ساختار سیاسی لبنان دارند. در بعد فرهنگی نیز این استان به عنوان پایتخت مسیحیان روم کاتولیک جهان به شمار می رود.
 
سفیر کشورمان در لبنان هفته گذشته در پاسخ به دعوت «عصام درویش»، رئیس طایفه روم کاتولیک منطقه زحله، فرزل و بقاع لبنان و رئیس کمیته گفتگوی اسلام و مسیحیت، به آن استان سفر کرده و ضمن شرکت در ضیافت نهار، مورد استقبال گرم شخصیت های سیاسی و مذهبی کاتولیک لبنان قرار گرفت.
 
به دنبال این امر، بسیاری از مقامات 14 مارس از جمله «سلیم ورده»، وزیر سابق فرهنگ لبنان که وابسته به حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» است، نسبت به این سفر واکنش نشان دادند.
 
ورده در بیانیه ای اظهار کرد: ایران تحت عنوان اجرای طرح های عمرانی و کمک به بیمارستان تلح شیحا به زحله آمده ولی اگر واقعیت امر تنها این بوده، باید هیأت اداری بیمارستان که من یکی از آنها هستم، قبل از آمدن سفیر ایران به منطقه، از این سفر باخبر می شدند.
 
وی اضافه کرد: سفر رکن آبادی به منطقه به بقاع به همراه هیأتی از حزب الله، انتخاباتی بوده و با هدف تبدیل منطقه مسیحی زحله به مرکزی برای تصمیم گیری های سیاسی گروه 8 مارس صورت گرفته است.
 
در پاسخ به این ادعا، «سلیم جریصاتی»، وزیر کار لبنان روز دوشنبه گفت: این سفر صرفا برای اجرای پروژه های عمرانی و بازدید از بیمارستان «تل شیحا» صورت گرفته است.
 
وی افزود: با توجه به سیاست باز «درویش مطر»، اسقف مسیحی شهر زحله و منطقه بقاع لبنان، نسبت به همه گروهها و احزاب لبنانی، این گونه موضع گیری جریان 14 مارس تنها در چارچوب ایجاد تبلیغات انتخابی با هدف به دست گرفتن مجدد قدرت صورت می گیرد.
 
وزیر کار لبنان با اشاره به روابط ممتاز لبنان و ایران اظهار داشت: این دیدار نشان دهنده آن است که ایران همه مناطق لبنان و همه طوایف لبنان را مورد اهتمام خود داشته و نسبت به پیروان همه مذاهب با روی باز برخورد می کند.
 
وی ادامه داد: 14 مارسی ها اصلا شایسته اظهار نظر درباره منطقه بقاع و اسقف آن نیستند چراکه بقاع همواره سرزمین همزیستی، تلاقی و اعتدال بوده ولی عده ای در لبنان برای بازگشت به سلطه و پیروزی در انتخابات پارلمانی آینده، هزار فکر و حساب برای خود باز کرده اند و به فکر تأمین مصالح کشور و مردم هم نیستند.

کلید واژه ها: لبنان


نظر شما :