درگیری موافقان و مخالفان پیش‌نویس قانون اساسی مصر

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۰۱:۱۲ کد : ۱۹۱۰۶۴۰ سرخط اخبار

یک روز مانده به دومین دور همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید مصر، گروه های مخالف و موافق این پیش نویس در شهر اسکندریه درگیر شده اند.

براساس گزارش ها، هزاران نفر از اسلامگرایان در اسکندریه با گروه کوچکی از مخالفان پیش نویس قانون اساسی درگیر شده اند و پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز اشک آور استفاده کرده است.محمد مرسی، رئیس جمهور مصر که مورد حمایت اسلامگرایان است، از پیش نویس قانون اساسی که به همه پرسی گذاشته شده، حمایت می کند.مخالفان آقای مرسی می گویند که در تنظیم پیش نویس قانون اساسی تعجیل شده است و در چارچوب آن حقوق اقلیت ها به طور کامل تامین و محافظت نمی شود.ساکنان اسکندریه در دور اول همه پرسی پیش نویس قانون اساسی مصر در روز شنبه گذشته (۱۵ دسامبر) کلیک رأی دادند. همه پرسی علاوه بر اسکندریه، در قاهره و هشت استان دیگر نیز هفته گذشته برگزار شد.در دور دوم همه پرسی که فردا (شنبه، ۲۲ دسامبر) برگزار خواهد شد، ساکنان ۱۷ استان از ۲۷ استان مصر شرکت خواهند کرد.
 

اسلامگرایان طرفدار پیش نویس قانون اساسی امروز از هوادارانشان برای راهپیمایی در برابر یک مسجد در اسکندریه دعوت کرده بودند.همزمان، گروه کوچکی شعارهایی را در مخالفت با این پیش نویس سر داده و دو طرف با هم درگیر شدند.آنها به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند و نیروهای پلیس برای جدا کردن آنها ناچار شدند بین دو گروه صف ببندند.این درگیری بعد از نزدیک به ۹۰ دقیقه به پایان رسید.خبرگزاری رسمی مصر به نقل از منابع رسمی گزارش داد که در جریان این درگیری ۳۲ نفر زخمی شده اند.نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی برای برقراری آرامش در طول برگزاری همه پرسی در سراسر مصر به کار گرفته شده اند.

براساس گزارش ها، تنها ۳۰ درصد واجدان شرایط، در دور اول همه پرسی پیش نویس قانون اساسی مصر شرکت کرده اند و داده های رسمی نشان می دهد که ۵۶ درصد رأی دهندگان به این پیش نویس رأی مثبت داده اند.در صورت تصویب پیش نویس قانون اساسی مصر، انتخابات این کشور باید در مدت سه ماه برگزار شود.

کلید واژه ها: پیش نویس پیش نویس قانون مصر نویس قانون اساسی قانون اساسی نویس قانون پیش نویس قانون اساسی همه پرسی پرسی اسکندریه


نظر شما :