بغداد پول نفت کردها را نمی دهد

۰۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۹۱۰۶۹۱ سرخط اخبار

سخنگوی معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی اعلام کرد عراق به شرکت های نفتی که در منطقه کردستان عراق فعالیت می کنند، پولی پرداخت نخواهد کرد زیرا این منطقه از صادرات مقادیر نفت خامی که تعهد کرده بود، خودداری ورزیده است.
این اظهارات تنش بین بغداد و کردستان عراق را که از دیرباز بر سر سرزمین و حقوق نفتی درگیر هستند، تشدید خواهد کرد.
به نظر می رسید این تنش ها در ماه سپتامبرکه کردستان قراردادی را در زمینه ادامه پمپاژ سهم خود از صادرات عراق با دولت مرکزی در ازای دریافت پول آن از بغداد امضا کرد، کاهش یافته باشد. براساس این توافقنامه مقرر شد منطقه خودمختار کردستان روزانه دویست هزار بشکه نفت خود را برای صادرات در اختیار دولت مرکزی قرار دهد و در مقابل بغداد نیز مبلغ اولیه ششصد و پنجاه میلیارد دینار معادل پانصد و شصت میلیون دلار به این منطقه بپردازد. اما موعد پرداخت بعدی سپری شده است و صادرات نفت خام کردستان در این هفته به حدود پنج هزار بشکه در روز کاهش یافت.
فیصل عبدالله در تماس تلفنی به رویترز گفت: «طرف عراقی مبلغ اولیه را به آنها داده است اما آنها هنوز رقم توافق شده دویست هزار بشکه در روز را تأمین نکرده اند. »
وی افزود دولت طبق توافق صورت گرفته به تعهدات خود عمل کرده است اما کردستان از عمل به وعده هایش اجتناب می ورزد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، صادرات نفت از منطقه کردستان در هفته های اخیر از نقطه اوج آن یعنی حدود دویست هزار بشکه در روز ، کاهش یافته است.
دلیل این کاهش مشخص نیست اما این منطقه قبلا در اعتراض به خودداری بغداد از پرداخت بهای نفت صادراتی ، صادرات خود را متوقف کرده است.
بغداد قراردادهای امضا شده را بین منطقه کردستان و شرکت های نفتی عمده از جمله «اکسون موبایل» ، «شورون » و « توتال» غیرقانونی توصیف کرده است و برخی از این شرکتها را که در پروژه های نفتی در این منطقه در شمال عراق مشارکت کرده اند، در فهرست سیاه قرار داده است.

کلید واژه ها: کردستان عراق صادرات بغداد بشکه


نظر شما :