کرزی پاسخ زیاده خواهی طالبان را داد

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۱۰۸۲۰ سرخط اخبار

 در شرایطی که تنها مدت کوتاهی از نشست نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در پاریس می گذرد، دولت کابل تصمیم دارد تا با برگزاری هرگونه نشست و توافق صلحی در خارج از افغانستان مخالفت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نیوز، موضع دولت حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان بر کنفرانس پیشنهادی در ترکمنستان که احتمالا طالبان نیز در آن شرکت می کند، سایه می افکند.

فرانسه برای اولین بار میزبان مذاکرات طالبان و نمایندگان دولت افغانستان بود تا راه حل سیاسی برای پایان درگیری ها یافت شود.

رئیس جمهوری قصد داشت تا در دو ماه آینده با کمک هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان، میزبان نشستی با حضور نمایندگان طالبان و مخالفان این گروه شبه نظامی باشد.

روزنامه اکسپرس تریبون نیز نوشت: مقام های سازمان ملل در افغانستان و پاکستان پیشتر خود را برای انجام مذاکرات آماده کرده بودند و گروهی از دیپلمات ها هفته گذشته با دکتر "غیرت باهر"، رئیس امور سیاسی حزب اسلامی دیدار کردند.

این در حالیست که طالبان هفته پیش اعلام کرده بود در صورتی که نشست ها در کابل برگزار شود، در آن ها شرکت نمی کند؛ امری که هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان را با مشکل مواجه می کند.

در شرایطی که قرار است نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند و از سوی دیگر دولت افغانستان نسبت به برگزاری نشست صلح در کشورهای خارجی ابراز ناخرسندی کرده است، شرایط بیش از پیش پیچیده می شود.

وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: دولت کابل بار دیگر تاکید می کند که هرگونه مذاکره ای میان دولت و شبه نظامیان طالبان باید در داخل خاک افغانستان انجام شود و هرگونه توافقی باید با موافقت دولت کابل باشد.

در ادامه این بیانیه همچنین به عدم درستی مطالب منتشر شده در رسانه ها در خصوص پذیرش انجام مذاکرات خارج از افغانستان میان دولت کابل با این شبه نظامیان نیز اشاره شده است.

همچنین تحلیلگران افغان در خصوص تصمیم دولت کرزای ابراز نگرانی کرده و گفتند پیشتر نیز دولت وی باعث توقف مذاکرات صلح با شبه نظامیان در نشست "بن" آلمان شده بود.

"استاد زمان مزمل"، تحلیلگر افغان به روزنامه اکسپرس تریبون گفت: دولت افغانستان هرگز در روند صلح صادق نبوده و هم اکنون نیز با این موضع غیر قانونی باعث بروز مشکل در روند آتی صلح و سازش در این کشور می شود.

وی همچنین دولت کابل را برای ارائه چند پیش شرط به طالبان در خصوص وارد شدن به مذاکرات صلح مورد انتقاد قرار داد.

"ایمل فیضی"، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز روز سه شنبه اعلام کرد که افغانستان کشوری مستقل است و می تواند میزبان مذاکرات مربوط به مشکلات خود باشد.

کلید واژه ها: افغانستان مذاکرات کابل دولت کابل دولت افغانستان


نظر شما :