مخالفت اپوزیسیون در سوریه با میانجی گری روس ها

حنای روس ها رنگی ندارد

۱۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۰۹۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
معاذ الخطیب دعوت مسکو را رد کرده تا بار دیگری میخی بر تابوت حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه که روز به روز به یک جنگ داخلی و طایفه‌ای شبیه تر می‌شود، زده باشد.
حنای روس ها رنگی ندارد

دیپلماسی ایرانی: روسیه این روزها تحرکات دیپلماتیک شدیدی را برای حل بحران سوریه آغاز کرده است. مسکو که در حال حاضر از معدود حامیان قدرتمند اسد محسوب می شود هم با مخالفان اسد ارتباط گرفته و هم با دمشق ارتباطات مستمری دارد. در حالی که هیئت دیپلماتیک سازمان ملل و اتحادیه عرب در راه آمدن به مسکو بود، روسیه از نظام سوریه خواست تا به طور جدی با مخالفان به مذاکره بنشیند و از احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان خواست که به روسیه بیاید تا با وساطت روسیه به مذاکره با اسد بپردازد. این در حالی است که روز شنبه نیز به محض رسیدن اخضر ابراهیمی به مسکو مذاکرات مفصلی میان وی با مقامات روسی بر سر حل بحران سوریه و پیشنهادهایی که در این زمینه وجود دارد، انجام گرفته است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن،  معاذ الخطیب دعوت مسکو را رد کرده تا بار دیگری میخی بر تابوت حل مسالمت آمیز بحران سوریه که روز به روز به یک جنگ داخلی و طایفه ای بیشتر شبیه می شود، زده باشد.

خطیب در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره رسما گفت که بعید می داند که به مسکو سفر کند و از روس ها خواست که به خاطر حمایتشان از اسد به طور رسمی عذرخواهی کنند.

خطیب گفت: «ما به صراحت گفتیم که به مسکو نمی رویم. شاید در یک کشور عربی که یک جدول کاری روشن وجود داشته باشد، حاضر شویم ولی قصد نداریم به مسکو برویم. ما از آقای لاوروف می خواهیم که از ملت سوریه عذرخواهی کند. چرا که در طول این مدت ملت سوریه رسما اعلام کرده اند که سرنوشت خود را انتخاب کرده اند و نیاز به مداخله خارجی ندارند. روسیه در حالی دخالت می کند که گویی همه کشتاری که علیه مردم سوریه انجام می شود عملی مبرا و مباح است.»

وی سپس افزود: «اگر به اعتقاد روس ها ما نماینده ملت سوریه نیستیم پس چرا از ما دعوت می کنند؟ و اگر ما را نماینده ملت سوریه می دانند پس چرا به حرف ما گوش نمی دهند و بیانیه ای علیه حکومت سوریه صادر نمی کنند تا کشتاری که در آن جا جریان دارد را محکوم کنند؟ کناره گیری اسد از قدرت تنها شرط اصلی ما در هر مذاکره ای است!»

به رغم این که بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی سوریه بر این اعتقاد بودند که استمرار اوضاع در این کشور سبب خواهد شد تا روسیه حمایت خود را از اسد قطع کند، اکنون با گذشت 21 ماه از تحولات سوریه و به رغم این که کشتارهای این کشور به رقم بالای 42 هزار نفر رسیده است، روسیه همچنان به حمایت خود از نظام اسد ادامه می دهد و مذاکره و راه حل سیاسی را تنها راه حل ممکن در سوریه می داند. مسکو و بسیاری از کشورهای عربی از جمله مصر اخیرا بیانیه ای صادر کردند و طی آن هر گونه دخالت خارجی نظامی برای حل بحران سوریه را به شدت رد کردند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت: «اعتقاد دارم که درک واقعی اوضاع سوریه باعث می شود تا افراد حکیم مخالفان اسد به سمت مذاکرات سیاسی متمایل شوند.» اما با این حال مخالفان همچنان مذاکره مستقیم با اسد را رد می کنند. ولید البنی، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه به رویترز گفت: «ائتلاف آماده است تا مذاکرات سیاسی خود را با هر کسی به جز اسد انجام دهد. ما حاضر نیستیم نه گفت وگو و نه مذاکره ای با نظام بشار اسد داشته باشیم. هر چیزی بعد از رفتن اسد قابل انجام است، در آن صورت حاضریم که پای میز مذاکره بنشینیم و همه ما در کنار هم برای آینده سوریه صحبت کنیم.»

لاوروف بعد از مذاکره با همتای مصری اش محمد عمرو در این باره گفت: «ما عملا چند ماهی است که یک هدف را ترغیب می کنیم، رهبران سوریه آمادگی دارند تا با مخالفان به مذاکره بنشینند.»

اشاره سرگئی لاوروف به دیدار اخیرش با فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه روسیه بود که روز پنج شنبه گذشته با او جلسه داشت.

وی بار دیگر تاکید کرد، مسکو همچنان مخالف استعفای اسد، چیزی که برخی کشورها پیشنهاد می دهند، است و این مساله ای است که به ملت سوریه باز می گردد.

با این حال روسیه اصرار دارد که با معاذ الخطیب دیدار کند. میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت: «وزارت امور خارجه روسیه دعوت رسمی از رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه به عمل آورده تا در مذاکرات حل درگیری های سوریه شرکت کند. این دیدار می تواند در مسکو یا خارج از آن مثلا در ژنو یا قاهره انجام شود. دعوت انجام شده و به دست معاذ الخطیب نیز رسیده است.»

وی در ادامه افزود: «ما به حرف های اخضر ابراهیمی گوش خواهیم داد و بعد از آن نشست سه جانبه ای را میان روسیه، ایالات متحده و سازمان ملل برگزار خواهیم کرد که ممکن است این دیدار برای ماه آینده میلادی، بعد از تعطیلات کریسمس روسیه تنظیم شود.»

وی تاکید کرد، قاطعانه هر گونه توافقی میان روسیه و امریکا برای تشکیل حکومت انتقالی با حفظ بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری اش تا سال 2014، آن گونه که برخی روزنامه ها آورده اند را رد می کنیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه روسیه ملت سوریه معاذ الخطیب


نظر شما :