پاتک ارتش مالی علیه تندروهای مسلح

۲۳ دی ۱۳۹۱ | ۰۱:۳۴ کد : ۱۹۱۱۴۲۸ سرخط اخبار

پاتک ارتش مالی علیه گروه های تندرو مسلح برای بازپس گیری یک شهر راهبردی و دیدار پیش روی رئیس جمهور مالی با همتای فرانسوی خود برای حل بحران این کشور، از جدیدترین تحولات مالی است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک افسر ارتش مالی اعلام کرد: ارتش مالی صبح امروز جمعه پاتکی را علیه عناصر تندرو و مسلح برای باز پس گیری منطقه ای در مرکز مالی آغاز کرد که در آن از هواپیماهای نظامی کشورهای دوست استفاده شده است.

این افسر که خواست نامش فاش نشود، گفت: هدف از این حمله باز پس گیری کنترل کامل شهر کونا و پس از آن پیشروی به سمت مواضع گروه های مسلح در شمال است.

یک مقام مالی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که فرانسوی ها ارتش مالی را در مقابله با تندروها یاری می دهند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی امروز جمعه گفت: دیونکوندا تراوری رئیس جمهور موقت مالی چهارشنبه آتی با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در پاریس دیدار خواهد کرد.

این دیدار پس از درخواست کمک دولت مالی از فرانسه برای سرکوب شورشیان در مالی انجام خواهد شد .

 اولاند امروز اعلام کرد که پاریس به درخواست کمک کشور مالی واکنشی متناسب نشان خواهد داد و این واکنش در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

از سوی دیگر شماری از احزاب مخالف کودتا در مالی در بیانیه ای که جمعه منتشر شد، استقرار فوری نیروهای بین المللی را در مالی در برابر پیشروی گروه های تندرو مسلح که شمال این کشور را در کنترل خود دارند درخواست کردند.

جبهه متحد برای دفاع از جمهوری و دموکراسی، ائتلافی علیه کودتای نظامی 22 مارس 2012 در مالی، در این بیانیه آورده است: ما از جامعه جهانی برای استقرار فوری یک نیروی بین المللی که برای مقابله با تجاوز گروه های بین المللی تروریستی و افراطی پیش بینی شده است، درخواست می کنیم زیرا این گروه ها تهدید کننده ثبات منطقه ساحل هستند.

این ائتلاف از سقوط روز پنجشنبه شهر کونا به دست تندروهای مسلح پس از درگیری با ارتش مالی، ابراز تاسف کرد و گفت: این مرحله ای دیگر در تجاوز به کشور مالی و زیر سئوال بردن تمامیت ارضی و حاکمیت و  آن محسوب می شود.

کلید واژه ها: مالی فرانسه


نظر شما :