چاوز بار دیگر اداره ونزوئلا را به دست گرفت

۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۷ کد : ۱۹۱۱۵۹۶ سرخط اخبار

حزب حاکم سوسیالیست متحد ونزوئلا اعلام کرد: مدیریت این کشور امریکای جنوبی بار دیگر در دست ˈهوگو چاوزˈ است و مقامهای سیاسی آن، دستورات چاوز را در هاوانا دریافت می کنند.

 

به گزارش ایرنا، چاوز رییس جمهوری 58 ساله ونزوئلا بیش از یک ماه است به دلیل جراحی بیماری سرطان در بیمارستانی در هاوانا پایتخت کوبا بستری است و عدم حضور وی در انظار عمومی به دلیل بیماری موجب بروز شایعات و جنجالهایی از سوی مخالفان وی شده است، به گونه ای که آنها اصرار دارند باید انتخابات جدید ریاست جمهوری در کشور برگزار شود.

با این حال، مجلس و دادگاه عالی قانون اساسی ونزوئلا تداوم حکومت وی را قانونی دانسته اند و تفسیر مخالفان از قانون اساسی مبنی بر اینکه چاوز حتما باید برای ادای سوگند در روز دهم ژانویه - 21 دی - در مجلس ونزوئلا در کاراکاس حضور می یافت، غیرمنطقی ارزیابی می کنند.

در چنین شرایطی، روزنامه اسپانیایی ˈال موندوˈ امروز سه شنبه نوشت: ˈخورخه رودریگزˈ نماینده حزب حاکم و شهردار منطقه ˈلیبرتادورˈ از توابع کاراکاس پایتخت ونزوئلا شب گذشته گفت: رییس جمهوری بهوش است. خانواده وی و مقامات بلندپایه کشور که آنجا هستند، چاوز را همراهی می کنند و از او در هاوانا دستور می گیرند.

در همین حال، روزنامه رسمی کوبایی ˈگرانماˈ روز گذشته نوشت که هیئت سیاسی ونزوئلا روز یکشنبه جلسه ای را با ˈفیدل کاستروˈ رهبر انقلاب کوبا و ˈرائول کاستروˈ رییس جمهوری این کشور در هاوانا برگزار کردند و در آن، نتایج آخرین نشست کشورهای آلبا و نفت کاراییب را که به تازگی در کاراکاس برگزار شد و راههای توسعه روابط کوبا و ونزوئلا مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، ˈنیکولاس مادوروˈ معاون رییس جمهوری ونزوئلا در جریان این دیدار از توجهات بسزا و ویژه ای که برادران کاسترو و هیات پزشکان کوبایی برای مداوای چاوز در هاوانا نشان داده اند، قدردانی کرد.

همزمان با این رویدادها، رودریگز گفت که روز 23 ژانویه- 4 بهمن- نیروهای انقلاب در تظاهراتی برای حمایت از چاوز و قانون اساسی به خیابان ها خواهند آمد و ما می خواهیم شهر کاراکاس را از هر چهار طرف تصرف کنیم.

فراخوان این تظاهرات مصادف با روزی است که ونزوئلاییها فروپاشی دیکتاتوری ˈمارکو پرز خیمنزˈ آخرین دیکتاتوری این کشور بین سال های 1952 تا 1958 میلادی را جشن می گیرند.

از سو ی دیگر، احزاب مخالف دولت ونزوئلا نیز برای همین روز فراخوان تظاهراتی اعتراضی علیه رای دادگاه قانون اساسی مبنی بر قانونی بودن تداوم فعالیت دولت هوگو چاوز را داده اند.

با این حال، ˈتوماس گوانیپاˈ نماینده حزب مخالف دولت در گفتگو با کانال رادیوییˈ اتحادیه رادیوˈ با وجود انتقاد از تصمیم هواداران چاوز گفت: ما هنوز تصمیم نگرفته ایم که تظاهرات خود را در روز 23 ژانویه انجام دهیم.

به عقیده کارشناسان، در صورت اعلام برگزاری تظاهرات از سوی دو طرف، احتمال رویارویی مردم در روز چهارشنبه هفته آینده در خیابانهای کاراکاس وجود دارد.

همزمان با این رویدادها، روزنامه ˈناسیونالˈ چاپ ونزوئلا که به مخالفان دولت نزدیک است، نوشت: امروز سه شنبه آخرین روزی است که گزارشات دولت و تقویم کاری آن باید به مجلس ملی ارائه شود و بر اساس اصل 237 قانون اساسی ونزوئلا، تنها کسی که می تواند این کار را انجام دهد، رئیس جمهوری است.

به نوشته این روزنامه، هرچند دادگاه قانون اساسی دیوان عالی قضایی ونزوئلا فعالیت دولت چاوز را تا زمان بهبودی وی قانونی دانسته است اما به نظر می رسد عدم ارایه گزارش سالانه با امضای رییس جمهوری، مغایر با قانون اساسی خواهد بود.

دولت تاکنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

 

کلید واژه ها: ونزوئلا چاوز قانون اساسی هاوانا در هاوانا می کاراکاس چاوز را


نظر شما :