مرگ سربازی که باکو را آشفته کرد

۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۶ کد : ۱۹۱۱۵۹۸ سرخط اخبار

جیحون قباداُف سرباز ارتش جمهوری آذربایجان در پادگان داش کسن به دلیل ضرب و جرح شدید توسط فرمانده اش به قتل رسید.

 

به گزارش خبر آنلاین قباداف متولد 1994 و تنها فرزند خانواده بود که پدرش فوت کرده است. بعد از انتشار این خبر یکی از بزرگترین تجمعات مردمی چندین سال اخیر در باکو برگزارشد. نمایندگان وزارت دفاع که برای تسلیت به مادر سرباز به قتل رسیده رفته بود اجازه ورود به داخل خانه را پیدا نکرد و نیروهای امنیتی هم به مادر سرباز و همسایگان وی اجازه شرکت در راهپیمایی را ندادند.
فرمانده لشکر منطقه شمگیر علت مرگ جیحون را ایست قلبی به دلیل کوهنوردی در ارتفاع 3000 متری و سقوط از ارتفاع بالا دانست. پزشکی قانونی هم مرگ قباداُف را حمله قلبی ارزیابی کرد. اما چندین هزار نفر از مردم باکو که به خیابانها ریخته بودند نظر دیگری داشتند.
اباسط علیف نخجرانی پدر سربازی که در سال 2010 توسط فرمانده اش به قتل رسیده بود گفت که وقتی برای شکایت به دادسرای منطقه کنگرلی رفته بود به وی اعلام کردند که نمی توانند بخاطر یک سرباز، افسرها را مواخذه کنند.
فقط در سال 2012 بیش از 70 سرباز به طور مشکوکی جان سپرده اند که 72% از این افراد در خارج از منطقه قراباغ بوده است به علاوه در سال 2000 تا 2012 صد مورد خودکشی در میان سربازان گزارش شده است.
فشار وارده به سربازان در جمهوری آذربایجان به حدی است که مسئله اسارت داوطلبانه سربازان این کشور در قراباغ به نیروهای ارمنی شکل گسترده ایی به خود گرفته است. یکی از این سربازان فیروزجارایف بود که در ساعت 18 عصر 26 جولای 2012 از مرز عبور و خود را تسلیم نیروهای ارمنی کرد. آتزون هوانیسیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در 30 نوامبر 2012 اعلام کرد که جارایف قصد بازگشت به کشورش را ندارد. رافق حسن اُف سرباز دیگری که تسلیم نیروهای ارمنی شده بود اعلام کرد که قصد دارد تبعه ارمنستان شود. به نظر عبدالله جعفراُف تحلیل گر مسائل نظامی جمهوری آذربایجان وقتی که بر فضای یک ارتش اخلاق، اعتقاد به ارزشهای اصیل معنوی و ملی و انضباط انسانی حاکم نباشد نباید انتظار داشت که با سربازان مانند یک انسان رفتار شود. وی گفت پدیده ای مانند رشوه خواری، اختلاس، سرقت و تجاوز جنسی در ارتش آذربایجان امری عادی تلقی می شود.
رحیم نمازف نظامی آذری که به دلیل فشار سیاسی به فرانسه فرار کرده است در نامه ای به teref.in.fo از فروش گسترده اعضای بدن سربازان بعد از مرگ توسط مقامات عالیرتبه ارتش پرده برداشت.
ادعاهای سربازان فراری و والدین سربازان فوت شده حکایت از فساد گسترده در ارتش جمهوری آذربایجان دارد. اظهارات والدین سرباز پرویز اسکندرلی در خصوص آثار شکستگی در اعضای بدن، دار آویختن بعد از کشتن و فروش اعضای داخلی فرزندشان حساسیت فراوانی را در باکو ایجاد کرده است.

کلید واژه ها: سربازان سرباز آذربایجان جمهوری آذربایجان


( ۱۷ )

نظر شما :