استراتژی جدید ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۱۱۹۲۴ سرخط اخبار

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» امروز ادعایی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده که در شماری از دیگر مطبوعات و رسانه های جهانی نیز بازنشر شده است.

این خبرگزاری با اشاره به ناکام ماندن مذاکرات اخیر میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در رسیدن به توافق، می نویسد، ممکن است ایران از همکاری با بازرسان آژانس خودداری کرده تا از این عامل به عنوان یک ابزار چانه زنی در مذاکرات با گروه ۱+۵ استفاده کند و از این طریق، کاهش چشمگیر تحریم های بین المللی را خواستار شود.

رویترز به نقل از یک مقام غربی این ادعا را مطرح می کند که ایران در گذشته، بار ها اعلام کرده که در ازای همکاری خود، خواستار نوعی «پاداش» است؛ اما این درخواست منطقی نیست. به نوشته این خبرگزاری، در صورتی که ایران واقعاً چنین تفکری داشته باشد، تا هنگامی که مذاکرات ۱+۵ به نتیجه ای منجر نشود، مذاکرات ایران و آژانس نیز نتیجه مشخصی به همراه نخواهد داشت.


در مطلب دیگری مربوط به برنامه هسته ای، خبرگزاری کویت موضع جدید فرانسه درباره مذاکرات اخیر ایران و آژانس را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته، ناکامی در رسیدن به نتیجه ای مشخص در مذاکرات هفته گذشته میان ایران و آژانس، «یک فرصت از دست رفته جدید» برای ایران بود تا بتواند به سوی رعایت تعهدات بین المللی خود حرکت کند. این مقام فرانسوی در ادامه اظهار داشته ایران باید «اراده جامعه بین المللی» را که در قطعنامه های شورای امنیت و نیز قطعنامه های شورای حکام آژانس بازتاب یافته، بپذیرد. وی درباره دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز مدعی شده، تاریخ موردنظر به ایران ارائه شده و اکنون ایران باید نظر خود را درباره آن اعلام کند.

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و آژانس


نظر شما :