اروپایی ها از بنغازی فرار می کنند

۰۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۱۲۰۱۶ سرخط اخبار

چند روز پس از گروگانگیری خونبار در تاسیسات گازی امیناس الجزایر، کشورهای اروپایی از شهروندان خود خواستند تا شهر بنغازی در شرق لیبی را ترک کنند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام های کشورهای اروپایی از ذکر جزئیات خودداری کردند، اما انگلیس نسبت به افزایش تهدیدها از سوی شبه نظامیان افراطی در شمال آفریقا هشدار داد، به طوری که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس این منطقه از آفریقا را "جاذبه ای برای شورشیان" خوانده است.


درخواست کشورهای اروپایی از شهروندانشان برای ترک بنغازی باعث ناراحتی مردم لیبی شده که به دنبال دسترسی برای سرمایه های خارجی برای بازسازی کشورشان و زیرساخت های از میان رفته لیبی و ارتقای صنعت نفت پس از انقلاب سال 2011 هستند.


وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: ما نسبت به تهدید کنونی و خاصی که این شورشیان برای شهروندان غربی در بنغازی دارند، آگاه هستیم. از تمام شهروندان انگلیسی که همچنان در لیبی هستند می خواهیم تا این کشور را سریعا ترک کنند.


همچنین هشدارهای مشابهی از سوی دولت های هلند و آلمان اعلام شده است. این هشدارها در پی کشته شدن 38 گروگان خارجی در حمله شورشیان تندرو به تاسیسات گازی امیناس در الجزایر واقع در نزدیکی مرز لیبی و آغاز عملیات نظامی فرانسه در کشور مالی اعلام شده است.


گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز اوضاع بنغازی را "جدی و حساس" توصیف کرد و گفت: هشدارها برای خروج شهروندان غربی از بنغازی در پی اعلام یکسری اطلاعات ناخوشایند مطرح شده است. ما دلایل خود را داریم اما نمی خواهم به جزئیات بپردازم. امنیت مهمترین مساله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.


گمان می رود که غربی های کمی در بنغازی حضور داشته باشند و علت آن هم وقوع حملات اخیر علیه دیپلمات ها، پلیس و نظامیان است.


یکی از سخنگویان سفارت انگلیس در طرابلس، لیبی گفت: تعداد انگلیسی های ساکن در بنغازی بسیار کم است.


منابع آمریکایی و اروپایی با کوچک جلوه دادن خطری که آمریکایی های مقیم بنغازی را تهدید می کند، می گویند که خطر اصلی متوجه شهروندان اروپایی است.


عمر الخضراوی، معاون وزیر کشور لیبی گفت: بیش از 20 انگلیسی هم اکنون در بنغازی حضور دارند و اکثر آنها در مدارس بین المللی فعالیت می کنند.


رئیس مدرسه انگلیسی بنغازی نیز اعلام کرد به دلیل تاکید دولت لندن در خروج شهروندان این کشور از بنغازی، تمامی پرسنل و دانش آموزان این مدرسه را ترک می کنند. مدارس و بیمارستان های خارجی در اولویت حمله شبه نظامیان قرار دارند.
 

کلید واژه ها: بنغازی لیبی اروپایی انگلیسی انگلیس


نظر شما :