سخنگوی اشتون :

ایران پیشنهاد مذاکره در 9 و 10 بهمن در استانبول را نپذیرفت

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۱۲۰۸۸ سرخط اخبار

 مایا کوتسیانچیچ سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران پیشنهاد مذاکره با اعضای گروه 1+5 در تاریخ 9 و 10 بهمن ماه را در شهر استانبول نپذیرفته است.

به گزارش عصر ایران سخنگوی اشتون ضمن اعلام این مطلب به بی بی سی مدعی شد  طرف غربی در مورد محل و تاریخ مذاکرات از خود انعطاف نشان داده اما ایران با طرح شرایط تازه عملا درصدد به تاخیر انداختن مذاکرات است.
وی افزود پیشنهاد جدید برای مذاکره با ایران در ماه فوریه مطرح شده است.

استانبول تا کنون سه بار میزبان گفتگوهای ایران و 1+5 بوده است اما به نظر می رسد پس از اختلافات اخیر ایران و ترکیه بر سر موضوع سوریه ، دیپلمات های ایرانی ترجیح می دهند میزبانی گفتگوها با گروه 1+5 در شهر استانبول نباشد.

سخنگوی اشتون همچنین در واکنش به گزارش برخی رسانه ها در ایران مبنی بر عدم آمادگی 1+5 برای گفتگو با ایران در ماه ژانویه با رد این موضوع ، ایران را مسئول تاخیر در مذاکرات معرفی کرد.

این ادعا در حالی است که علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز گذشته با اعلام آمادگی ایران برای انجام مذاکرات خواستار پایبندی اعضای گروه 1+5 به تاریخ مورد توافق برای مذاکره در ماه ژانویه شده بود.

سخنگوی اشتون همچنین با اشاره به اینکه از ماه دسامبر با ایران بر سر تاریخ و محل دوربعدی گفتگوها در حال رایزنی هستند  ابراز امیدواری کرده که دو طرف هرچه زودتر برای دور بعدی مذکرات به نتیجه برسند. 

یشتر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که ایران به مصر پیشنهاد داده تا شهر قاهره به عنهوان محل بعدی مذاکرات ایران با گروه 1+5 باشد.
مصری ها اعلام کرده اند  که درباره این پیشنهاد هنوز تصمیم  نگرفته اند.

مقام های اتحادیه اروپا تایید کرده اند که تاریخ جدیدی را در فوریه ماه میلادی آینده به ایران پیشنهاد کرده اند اما به گفته آنها این تاریخ قطعی نشده است.

کلید واژه ها: تاریخ مذاکرات اشتون گروه 1+5


نظر شما :