چاک هاگل در مجلس سنا از خود دفاع کرد

۱۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۱۲۲۷۵ سرخط اخبار


چاک هاگل، سناتور سابق جمهوریخواه که گزینه باراک اوباما برای وزارت دفاع آمریکاست، برای کسب رای اعتماد به سوال های نمایندگان مجلس سنا پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چاک هاگل روز پنجشنبه در صحبت های خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا سعی کرد نگرانی های همکاران سابق خود را درباره مواضعش نسبت به اسرائیل و ایران کاهش دهد.

در این جلسه هاگل از سوی بعضی از سناتورهای جمهوریخواه به خاطر مخالفت با تحریم های ایران و سخنانش درباره نفوذ اسرائیل در سیاستگذاری آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

هر چند اکثریت مجلس سنا در اختیار دموکرات هاست ولی جمهوریخواهان می توانند مانع از تایید صلاحیت چاک هاگل به عنوان وزیر دفاع جدید دولت باراک اوباما شوند.

چاک هاگل ۶۶ سال سن دارد و از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ نمایندگی ایالت نبراسکا را در مجلس سنا بر عهده داشته است.

در صورتی که هاگل از سنا رای اعتماد بگیرد، نخستین سرباز حاضر در جنگ ویتنام خواهد بود که به وزارت دفاع ایالات متحده منصوب می شود.

به گزارش بی.بی.سی هاگل در سخنان خود در سنا گفت که کاملا به پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است و همه گزینه ها را قابل بررسی دانست.

چاک هاگل گفت: من کاملا به هدف رئیس جمهوری برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد هستم و همان طور که بارها گفته ام، باید همه گزینه ها را برای رسیدن به این هدف در نظر گرفت.

هاگل همچنین از تقویت موضع اسرائیل در خاورمیانه حمایت کرد و گفت: اطمینان خاطر حاصل می کنم که دوست و متحدمان اسرائیل، برتری نظامی خود را در منطقه حفظ می کند.

او همچنین به سوال نمایندگان درباره اشاره یکی از کتاب هایش به ارعاب تصمیم گیرندگان سیاسی در کنگره آمریکا به وسیله "لابی یهودی" پاسخ داد.

هاگل گفت: پیش از این گفته بودم که از کاربرد لفظ لابی یهودی متاسفم ... باید می گفتم لابی طرفدار اسرائیل.

در صورت تایید وزارت چاک هاگل، او تنها وزیر جمهوریخواه در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما خواهد بود.

رابرت گیتس، اولین وزیر دفاع اوباما و ری لحود، وزیر پیشین حمل و نقل او جمهوریخواه بودند.

با این حال، جمهوریخواهان روی خوشی به نامزدی چاک هاگل برای جایگزینی لئون پانه تا، وزیر دفاع کنونی، نشان نداده اند.

همزمان با حضور هاگل در سنا، کمیته ملی حزب جمهوریخواه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که او گزینه مناسبی برای تصدی وزارت دفاع نیست.

هاگل پیش از جلسه پنجشنبه با ۵۳ سناتور دیدار خصوصی داشته و تنها یکی از نمایندگان جمهوریخواه از نامزدی او حمایت کرده است.

حداقل سه سناتور جمهوریخواه عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا هم گفته اند که به او رای اعتماد نخواهند داد.

یکی از این نمایندگان سناتور جیم اینهاف بود که سابقه هاگل را نگران کننده عنوان کرد.

سناتور جان مک کین هم در این جلسه به شدت از موضع هاگل در مخالفت با افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۶ انتقاد کرد.

هاگل در آن زمان افزایش تعداد سربازان آمریکایی در عراق را خطرناک ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ ویتنام دانسته بود.

به رغم انتقادهای جمهوریخواهان، کارل لوین، رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که نگرانی های او از سخنان پیشین چاک هاگل فروکش کرده است.

لوین گفت: اطمینان او به من درباره حمایت از موضع قوی دولت اوباما علیه ایران، مهم است.

هاگل پیش تر با حمله یک جانبه آمریکا یا اسرائیل به ایران مخالفت کرده بود و خواهان دعوت از ایران برای پیوستن به گفت وگوهای صلح در افغانستان شده بود.

اعلام نامزدی چاک هاگل برای تصدی وزارت دفاع با واکنش شدید بعضی از لابی های طرفدار اسرائیل مواجه و آگهی های متعددی در مخالفت با این انتخاب در رسانه ها منتشر شده است.
 

کلید واژه ها: چاک هاگل


نظر شما :