مالکی علیه ترکیه و قطر افشاگری کرد

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۸ کد : ۱۹۱۲۳۰۱ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، ˈنوری المالکیˈ، درمصاحبه با شبکه تلویزیونی ˈالمیادینˈ که جمعه شب پخش شد، با اشاره تلاش های کنونی برای بر هم ریختن اوضاع منطقه به منظور جلوگیری از بروز یک محور عربی_اسلامی گفت: عراق نیز در چارچوب اجرای این نقشه قرار دارد.

نوری المالکی همچنین به توطئه کنونی علیه سوریه نیز اشاره کرد و گفت: براساس طرح کلی این نقشه و به رهبری ترکیه، کشورهای عراق و مصر نیز به سرنوشت مشابه سوریه مبتلا خواهند شد.

وی تخریب سوریه و عراق را در راستای منافع اسراییل دانست و گفت: اعراب باید به اهداف چنین نقشه هایی فکر کنند.

وی افزود: هم اکنون وضعیت منطقه مانند آتشفشانی است که بزودی فوران آن آغاز می شود.

نخست وزیر عراق با اشاره به حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، از اتحادیه عرب انتقاد و این پرسش را مطرح کرد که چرا این اتحادیه و مسلمانان در برابر این تجاوز از خود واکنشی نشان نمی دهند.

وی حمله اسراییل به خاک سوریه را یک پیام ذلت بار برای تمام اعراب و مسلمانان دانست و افزود: اگر اعراب اتحاد داشته باشند رژیم صهیونیستی دیگر جرأت حمله به خاک سوریه یا لبنان را نخواهد داشت.

نوری مالکی همچنین این پرسش را مطرح کرد که چه کسی می داند اسراییل فردا به بهانه حمله به مراکز گسترش برنامه های هسته ای، به مصر یا عراق حمله نکند؟

وی ضمن دعوت اعراب به یکپارچگی و وحدت در سیاست های منطقه ای و بین المللی، از رهبران عرب خواست تا به اسراییل بفهمانند که در وضعیت کنونی سوریه تنها نیست.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه در کشورش حتی یک زندانی سیاسی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کسانی که خواستار اقدام مسلحانه برضد دولت هستند چه اهدافی را دنبال می کنند؟

وی افزود: درحال حاضر آزادی که در عراق وجود دارد حتی در آمریکا و اروپا نظیر آن دیده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه حزب بعث عراق از لحاظ قانونی یک حزب منحله است، تصریح کرد: این حزب دیگر نمی تواند در عراق فعالیت داشته باشد.



** تلاش برای ایجاد فتنه فرقه ای در منطقه به رهبری ترکیه و قطر

نخست وزیر عراق در ادامه با اشاره به فتنه مذهبی و فرقه ای که در منطقه از سوی برخی کشورهای غربی به راه افتاده است، گفت: در تظاهرات ضددولتی اخیر در مناطق سنی نشین عراق، عکس های صدام و اردوغان و پرچم حزب بعث به نمایش درآمده است.

وی افزود: در این تظاهرات شعارهایی علیه شیعیان سر داده شد که این منطق، منطق مردم سنی عراق نیست، بلکه منطق کسانی است که هدایت گر این جریان تفرقه انگیز هستند.

وی تاکید کرد که این منطق، منطق کشورهایی است که قصد دارند با برانگیختن مسایل فرقه ای با ایران، سوریه و عراق رویارویی کنند.

نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرد که هدف تظاهرکنندگان در مناطق غرب عراق هیچ ارتباطی با دستگیری 10 تن از محافظان وزیر دارایی عراق ندارد.

وی تظاهرات یک ماه اخیر در مناطق غرب عراق را یک نقشه از پیش تعیین شده دانست که حادثه دستگیری محافظان وزیر دارایی را بهانه ای برای انجام این کار کرده اند.

نخست وزیر عراق، سرچشمه این تظاهرات و شعارهای فرقه ای و مذهبی که سر داده می شود را کشورهای ترکیه و قطر دانست.

وی افزود: براساس این نقشه، تظاهرکنندگان شعار سر می دادند که امروز نوبت سوریه است و فردا این وضعیت به عراق نیز خواهد رسید.

نوری مالکی افزود: دولت عراق همواره به ترکیه نسبت به دخالت در امور داخلی این کشور هشدار داده است اما مسوولان ترکیه باوجود اینکه همواره در کشورشان اجلاس های متوالی برگزار می کنند دست از شیطنت بر نمی دارند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ترکیه گفت: دخالت در ترکیه در امور داخلی منطقه نشان دهنده تلاش این کشور برای ایفای نقش بزرگتر از حجم و اندازه خود است که این مساله پذیرفتنی نیست.

نخست وزیر عراق افزود: کشورهای دیگر منطقه نظیر ایران، سوریه، اردن و حتی عربستان مخالف سیاست ها و این دخالت ها در برهم زدن اوضاع منطقه هستند.

وی دخالت ترکیه در کردستان عراق را نگران کننده توصیف کرد و گفت: این اقدامات، زمینه و بهانه ای را برای دخالت های دیگر در منطقه فراهم می کند.

کلید واژه ها: عراق سوریه ترکیه وزیر عراق نقشه منطق فرقه فرقه ای اعراب اسراییل تظاهرات


نظر شما :