طرح جدید داوود اغلو برای برنامه هسته‌ای ایران

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۸ کد : ۱۹۱۲۴۱۴ سرخط اخبار

خبرانلاین- از احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان معمار دیپلماسی نوین این کشور یاد می کنند. به نظر می رسد دکترین جدید ترکیه بر یک اصل اساسی استوار شده و آن القای این مفهوم است: ترکیه برادر بزرگ تر کشورهای منطقه است.
در چهارچوب این دکترین، حزب حاکم ترکیه و رهبران آن با شعار اسلام گرایی بر سر قدرت آمده اند و تحرکات این دولت در موضوعات مرتبط با جهان اسلام نیز وجه دیگر دیپلماسی این کشور است. بسیاری از تحلیل گران، دخالت های آشکار ترکیه در بحران سوریه و کمک به مخالفان دولت بشار اسد از یک سو و دخالت های این کشور در امور داخلی عراق از سوی دیگر را در همین چهارچوب تفسیر می کنند. ترکیه از ابتدای انقلابات کشورهای منطقه از همه انقلابیون حمایت کرد و در به رسمیت شناختن مخالفان از سایر کشورها سبقت می گرفت.
البته جمهوری اسلامی ایران نیز با بیداری اسلامی خواندن انقلابات منطقه، آن ها را الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران می داند.
ترکیه در رقابت با ایران سعی کرد نقش برادر بزرگ تر را بازی کند و با همین تصور در سال 89 به طولانی ترین مسئله دیپلماتیک سال های اخیر ایران یعنی پرونده هسته ای ایران وارد شد. در آن مقطع ترکیه به همراه برزیل در تهران موافقتنامه ای را امضا کردند که به توافقنامه تهران مشهور شد. طبق این توافقنامه ایران با به امانت گذاشتن 1200 کیلو گرم اورانیوم کمتر غنی شده در خاک ترکیه موافقت می کند و این مواد در مالکیت ایران در ترکیه خواهد بود و ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان نظارت بر آن را دارند.( متن این توافقنامه را ایــنــجــا بخوانید) ترکیه در ادامه با مبنا قرار دادن این توافقنامه سعی کرد تا واسطه رسیدن توافق بین ایران و 6 قدرت برتر جهانی شود که نتیجه آن برگزاری دو دور گفت وگو ایران و 1+5 در استانبول شد. اما پس از آن به دنبال «بحران سوریه» - که ایران دو طرف این جنگ داخلی را به تفاهم فراخوانده اما ترکیه از مخالفان اسد جانبداری کرد- در رابطه این دو کشور تاثیر گذاشت و عملا ترکیه از معادلات مربوط به برنامه هسته ای ایران کنار گذاشته شد.
اما احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه این کشور طرح جدیدی برای ورود به مسئله هسته ای ایران ارائه داده است. وی که برای شرکت در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته است پیشنهاد داده که گروه 1+5 به گروه 3+5 تغییر یابد. آنگونه که روزنامه ملیت چاپ ترکیه گزارش داده است داووداغلو گفته که ترکیه و عربستان سعودی با چارچوب 3+5 در مذاکرات ایران حضور یابند.
ترکیه درحالی پیشنهاد اضافه شدن دو عضو جدید در مذاکرات را داده است که این روزها بسیاری از کشورهای عضو 1+5 خواهان برگزاری مذاکرات مستقیم دو طرفه بین ایران و آمریکا شده اند. از این رو پیشنهاد جدید ترکیه تنها می تواند به عنوان تیری در تاریکی مطرح شده باشد تا مگر راهی برای چانه زنی و ایفای نقش برادر بزرگتر را در قبال ایران باز شود.

کلید واژه ها: ترکیه توافقنامه


نظر شما :