تازه ترین موضع گیری ناتو در خصوص حمله به سوریه

۲۶ آذر ۱۳۹۱ | ۰۲:۲۰ کد : ۱۹۱۰۴۱۰ سرخط اخبار

 در حالی که برخی از رسانه های خبری روسی و خارجی با استناد به نظرات کارشناسان از احتمال مداخله نظامی ناتو در سوریه خبر می دهند، ژنرال ˈنود بارتلزˈ رییس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امکان مداخله نظامی نیروهای این سازمان در سوریه را رد کرد.به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ، ژنرال ˈبارتلزˈ روز شنبه در جلسه آکادمی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در پاسخ به سوال افسر روسی گفت: ناتو هیچ برنامه عملیاتی برای مداخله نظامی در سوریه ندارد.مقام ارشد ناتو در حالی که گروه های تروریستی سوریه بخش عمده سلاح ها و تجهیزات نظامی خود را از کشورهای عضو ناتو همچون ترکیه دریافت و از کمک های مشاوران نظامی آنها بهرمند می شوند، ادعا کرد که ناتو برنامه ای برای کمک رسانی به گروه های مسلح مخالف دولت سوریه ندارد.

بارتلز گفت:در حال حاضر هیچ برنامه ای برای دخالت نظامی در سوریه نداریم و در دیدار با رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، این موضوع را به طور رسمی اعلام کردیم.

مقام ارشد سازمان پیمان آنلاتنیک شمالی در هیمن حال گفت که ناتو از نزدیک بر اوضاع در سوریه نظارت می کند و به خصوص از سرنوشت سلاح های شیمیایی موجود در این کشور نگران است.

ژنرال ˈنود بارتلزˈ روز پنجشنبه نیز با ژنرال ˈوالری گراسیموفˈ رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، دیدار کرد و مقام نظامی روس نسبت به عواقب مداخله نظامی ناتو در سوریه هشدار داد و این سازمان را از انجام چنین اقدامی برحذر داشت.

گراسیموف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: بر این اعتقاد هستیم که حل و فصل مناقشه سوریه فقط با مشارکت طرف های مناقشه بدون مداخله خارجی به ویژه به کارگیری نیروی نظامی امکانپذیر است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه افزود: وضعیت سوریه متشنج تر می شود و با این حال ناتو موشک های پاتریوت در ترکیه مستقر می کند.

رییس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در پاسخ گفت: تصمیم برای استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه تدبیری صرفا دفاعی است که به درخواست ترکیه اتخاذ شده است.

مسکو برخلاف برخی کشورهای غربی و شماری از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل به دست خود سوری ها از راه مذاکره و گفت و گوی فراگیر ملی مطابق توافقنامه ژنو و بدون تحمیل خواسته های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تاکید دارد.

روسیه در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده و به رغم گذشت حدود 5/1 سال از ناآرامی ها، بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی اش در امور داخلی سوریه پایبند است.

وزیر امور خارجه روسیه به تازگی با تاکید بر موضع کشورش و با بیان این که هنوز شانس برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه وجود دارد، گفت: حل و فصل سیاسی مسایل سوریه باید با محور توافقنامه ژنو صورت گیرد.

لاوروف بامداد جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه و ˈهیلاری کلینتونˈ وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: ابراهیمی و کلینتون با این موضع روسیه موافق هستند که هرگونه اقدام درباره سوریه باید مطابق با توافقنامه ژنو باشد.

وی افزود: در این دیدار آخرین وضعیت پیرامون سوریه مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که شرکت کنندگان نشست سی ام ماه ژوئن گروه اقدام در ژنو می توانند مفاد توافقنامه ژنو را اجرا کنند.

لاوروف اضافه کرد: روسیه و آمریکا مسئولیت ویژه خود در قبال ثبات بین المللی را درک می کنند و ابراهیمی بر این نکته تاکید کرد و گفت مسکو و واشنگتن می توانند نقش مبتکر در تعیین راه های اجرای مفاد توافقنامه ژنو را ایفا کنند.

وی افزود: نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه در همین حال معتقد است که روسیه و آمریکا می توانند از تلاش های وی برای برقراری تماس با دولت سوریه و گروه های مخالف آن به منظور اجرای توافقنامه ژنو حمایت کنند.

در توافقنامه بدست آمده در نشست روز سی ام ماه ژوئن گروه اقدام در ژنو موسوم به توافقنامه ژنو، بر توقف خشونت ها در سوریه و آغاز مذاکرات ملی و نیز فراهم آمدن شرایط برای ارائه کمک های انساندوستانه به افراد نیازمند در این کشور تاکید شده است.

روسیه بارها از خودداری طرف های غربی در شورای امنیت برای تایید توافقنامه ژنو انتقاد کرده است.

مقام های ارشد روس ضمن محکوم کردن اقدام غرب و متحدان عرب در ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده به گروه های مخالف مسلح دولت سوریه، بارها اعلام کرده اند که جنگجویان مخالف دولت در این کشور، تروریست های حرفه ای اجیر شده وابسته به القاعده و دیگر شبکه های تروریستی افراطی هستند.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه هم بتازگی با انتقاد از تلاش غرب و برخی کشورهای منطقه برای مداخله در امور داخلی سوریه، گفت: ما دخالت در امور داخلی چنین کشورهای مستقلی را درست نمی دانیم. حتی اگر در رابطه با کیفیت رعایت حقوق بشر در سوریه نیز شکایتی وجود داشته باشد، هر دو طرف سهیم هستند.

کلید واژه ها: سوریه ژنو روسیه توافقنامه توافقنامه ژنو ناتو نیروهای مسلح روسیه ترکیه مسلح روسیه ستاد کل نیروهای کل نیروهای مسلح فصل نیروهای مسلح حل و مداخله نظامی در امور داخلی دیدار حل و فصل خارجی سازمان پیمان پیمان کل نیروهای مسلح روسیه ستاد کل امور داخلی کل نیروهای و فصل ستاد کل نیروهای مسلح


نظر شما :