رسوایی قطر در توقیف کشتی سلاح در یمن

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۰:۵۲ کد : ۱۹۱۲۴۳۱ سرخط اخبار

رسانه ها و مطبوعات یمن با تکذیب ادعای مطرح شده مبنی بر کشف و توقیف کشتی ایرانی حامل سلاح ، تأکید کردند که این کشتی از اوکراین براه افتاده و قطر هزینه محموله سلاح آن را برای تحویل به گروه های مسلح و تروریستها در سوریه تأمین کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه یمنی "الاولی" به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: محموله سلاح که توسط نیروی دریایی آمریکا و یمن توقیف شده، از اوکراین حرکت کرده بود، و پس از تخلیه نیمی از بار خود به صورت محرمانه در سواحل یمن، قصد داشت بقیه سلاح ها و مهمات را به دست گروه های مسلح در سوریه برساند.

الاولی افزود: این محموله شامل انواع سلاح از جمله موشکهای دوش پرتاب سام2 و سام3 است.
حدود یک ماه قبل نیز رسانه های یمنی از درخواست دولت قطر از رئیس جمهوری یمن برای خرید سلاح های روسی ضد زره و هواپیما خبر داده بودند. بر اساس گزارش این رسانه ها، قرار بود نیمی از این قرارداد که همه هزینه آن را قطر تأمین می کند، در  یمن تخلیه و بقیه محموله نیز برای گروه های مسلح در سوریه ارسال شود.

"عبدالرحمن العابد" خبرنگار العالم امروز (دوشنبه) در گزارشی تأکید کرد: ادعای خبرگزاری یمن (سبا) مبنی بر توقیف کشتی ایرانی با محموله موشک های زمین به هوا کاملا دروغ است.

العابد اظهار داشت: پس از جنگ های ششگانه، این اولین بار نیست که طرفهای رسمی یمنی با مطرح کردن چنین اتهاماتی مدعی می شوند کشتی حاوی سلاح متعلق به جمهوری اسلامی است؛ ولی همیشه پس از گذشت مدتی ثابت شده که ادعای آنها باطل و دروغ بوده است.
وی افزود: این ادعا درحالی مطرح می شود که رئیس دستگاه امنیت ملی یمن اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی قاطعانه و به طور کامل، ارسال هرگونه محموله سلاح از سوی ایران برای حوثی ها را تکذیب کرده است.

العابد ادامه داد: پیش از این تعدادی از رسانه های گروهی یمنی به نقل از منابع آگاه و مسئول اعلام کرده اند که محموله سلاح از اوکراین آمده و بدون اطلاع وزارت دفاع که مسئولیت خرید اینگونه سلاح ها را دارد، خریداری شده است.

العابد با تأکید براینکه این خبر در روزنامه های یمنی نیز منتشر شده، اظهار داشت: این رسانه ها تاکید کرده اند که نصف این محموله تخلیه شده و قرار بود نیمی دیگر از آن برای گروه های مسلح در سوریه ارسال شود.

خبرنگار العالم در یمن خاطرنشان کرد: فشارهای آمریکا و عربستان سعودی بر دولت یمن، در مطرح شدن ادعای ایرانی بودن این کشتی نقش دارد.

وی افزود: دولت یمن که همواره ایران را به ارسال محموله سلاح متهم کرده و پس از آن تکذیب می کند، اکنون اعتماد افکار عمومی را از دست داده؛ و اثبات دروغ بودن این ادعاها به زیان این دولت تمام شده است.

خبرنگار العالم به نقل از منابع یمنی به دیدارهای محرمانه "علی محسن الاحمر" و "عبد ربه منصور هادی" با امیر قطر اشاره کرد و گفت: امیر قطر خرید محموله سلاح شامل خودروهای زرهی و موشک اندازها را از کره جنوبی به آنها پیشنهاد کرد که قطر هزینه آن را خواهد پرداخت، و یمن نیمی از این محموله را به دست می آورد، و بقیه این محموله برای گروه های مسلح در سوریه ارسال می شود.

بر اساس این گزارش، علی محسن الاحمر این پیشنهاد را پذیرفت اما عبد ربه منصور هادی قاطعانه آن را رد و آنها را از انجام دادن هرگونه اقدام مشابهی منع کرد.

خبرنگار العالم تأکید کرد: به نظر می رسد این معامله بدون اطلاع او صورت گرفته و این مسئله ، آنها را مجبور کرده است ادعا کنند که  محموله متعلق به ایران است، تا مسئولیتی در قبال آن نداشته باشند.

العابد ادامه داد: تأکید رئیس جمهوری مخلوع یمن بر کنار رفتن از ریاست حزب کنگره فقط از طریق انتخابات داخلی، نارضایتی عبد ربه منصور هادی را برانگیخت، چرا که وی تمایل دارد ریاست کنگره را به دست آورد، همانطور که با شرکت در انتخابات بعنوان تنها نامزد به سمت ریاست جمهوری دست یافت.

العابد تأکید کرد: رئیس جمهوری یمن جمال بن عمر فرستاده خود را برای مذاکره درباره این موضوع نزد عبدالله صالح فرستاد، ولی این تلاش نیز شکست خورد.

خبرنگار العالم ادامه داد: این مسئله باعث شد عبد ربه منصور هادی دیروز با برگزاری نشستی با اعضای دولت رضایت آنها را بدست آورد.

العابد خاطرنشان کرد: در این نشست موضوع کشتی حامل سلاح مطرح شد و وزیر کشور ادعا کرد که از این موضوع اطلاعی ندارد؛ هر چند که تاکید شد وزارت کشور خریدار این محموله است؛ با موافقت عبد ربه منصور هادی توافق شد که ایران متهم شود زیرا عبد ربه منصور هادی بعد از اختلاف با علی محسن و رئیس جمهوری سابق اکنون به جلب رضایت دولت نیاز دارد.

خبرنگار العالم با اشاره به ادعاهای قبلی مطرح شده برعلیه ایران، گفت: پیش از این نیز دولت یمن، ایران را به فعالیت جاسوسی متهم کرد و این مسئله بعدا تکذیب شد؛ زمانی که از سخنگوی رسمی کنگره که عبد ربه منصور هادی وابسته به آن است سوال کردم؛  وی گفت آنها فقط او را فریب نداده، بلکه قبلا نیز رئیس جمهوری را نیز فریب داده اند.

العابد اظهار داشت: با دلیل محکم و قاطعانه ثابت شد که محموله های سلاح که برای ترور شخصیتهای سیاسی ونیروهای ارتش به یمن ارسال می شد، متعلق به ترکیه بوده است؛ و نظام همواره تلاش می کرد خبرهای آن را فاش نکند؛ تا بدینوسیله رضایت ترکیه و حامیان آن مانند عربستان ، قطر و آمریکا را با متهم کردن ایران جلب کند.

کلید واژه ها: یمن


نظر شما :