اقدام تحریک‌آمیز کشورهای عربی در موضوع جزایر سه‌‌گانه

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۴ کد : ۱۹۱۲۵۵۱ سرخط اخبار

 

هرچند اظهارنظر ها و موضع گیری های برخی کشورهای عربی درباره حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و به ویژه موضوع جزایر سه گانه ایرانی، چیز تازه ای نیست، به نظر می رسد این امر کم کم جنبه ای گسترده تر پیدا کرده و علیه مقامات رسمی کشوری نیز جهت گیری می شود. در این راستا، در جدید ترین مورد، یک نهاد عربی اقدام به محکومیت بازدید نمایندگان مجلس ایران از جزایر سه گانه کرده است.

به گزارش «تابناک»، کمیته اجرایی «اتحادیه بین پارلمانی عرب»، تصمیم نمایندگان مجلس ایران برای بازدید از جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس را محکوم کرده و از مجلس شورای اسلامی خواسته به «اقدامات تحریک آمیز» خود در این زمینه پایان دهد. 

روزنامه «گالف تودی» که این خبر را منتشر کرده، می نویسد: این شورا همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته با آرام کردن فضا، راه را برای رسیدن به توافقی که امنیت و ثبات را در منطقه افزایش دهد، هموار کند. در این بیانیه همچون همیشه، از حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه با لفظ «اشغال» یاد شده است. 

بنا بر این گزارش، در بیانیه شورای بین پارلمانی عرب آمده، این شورا «نگرانی خود را نسبت به ادامه مداخله ایران در امور داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ابراز کرده و بر حقوق امارات متحده عربی بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تأکید می کند. این شورا همچنین از ایران می خواهد، موضوع را به روش های صلح آمیز حل و فصل کرده و موضوع را به دادگاه بین المللی داوری ارجاع دهد». 

در همین حال، وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار بیانیه ای، این سفر را محکوم کرده است. 

اما انتشار این بیانیه از سوی بحرین، حتی از بیانیه شورای مذکور نیز جالب توجه تر است، زیرا با لحنی که از سوی این کشور کم سابقه است، نسبت به این موضوع اظهار نظر کرده است. در این بیانیه ضمن طرح این ادعا که اقدام نمایندگان ایران در تعارض با توافقات پیشین با امارات و «نقض کننده حاکمیت و تمامیت ارضی امارات» است، از مجلس ایران خواسته شده تا از تصمیم خود صرف نظر کند. 

این ادعاهای تند و بی پایه در حالی مطرح می شود که ایران همواره بر حاکمیت قطعی خود بر جزایر سه گانه خلیج فارس تأکید کرده و گفت و گو با امارات را نیز تنها برای رفع سوءتفاهم ها برای توافق مذکور پذیرفته است. از سوی دیگر، از آنجا که موضوع جزایر از سوی ایران موضوعی کاملاً داخلی در نظر گرفته می شود، ارجاع آن به نهادهای جهانی اصولاً هیچ گونه وجاهتی ندارد. 

موضع گیری های کشورهای عربی علیه ایران بر سر موضوع جزایر سه گانه از هنگامی تشدید شد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران ـ در اقدامی که با استقبال بیشتر مردم ایران روبه رو شد ـ به جزیره ابوموسی سفر کرد. از آن پس نیز تأکید مقامات کشور بر تمرکز بیشتر بر جزایر سه گانه، بیش از پیش خشم کشورهای عربی را برانگیخت. 

با این حال، با ادامه روند کنونی، کشورهای عربی باید دیر یا زود این حقیقت را بپذیرند که ایران در تأکید بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه جدی است و امید به مذاکره و اقدام بین المللی در این زمینه، تنها امیدی واهی است که روز به روز بیشتر از حقیقت فاصله می گیرد. 

یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که یکی از دلایل تشدید موضع گیری های کشورهای عربی علیه ایران، تلاش برای استفاده از فضای کنونی بین المللی و افزایش فشارهای غرب بر ایران است تا از آخرین فرصت خود در این زمینه نیز برای رسیدن به مقصود بهره گیرند.

کلید واژه ها: جزایر سه گانه


نظر شما :