تکذیب موافقت با بازجویی از مقامات ایرانی در "پرونده آمیا"

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۱۲۶۵۳ سرخط اخبار

ایران مطالب منتشر شده درباره موافقت با بازجویی قضات آرژانتینی از شهروندان ایرانی درباره حادثه آمیا  را تکذیب کرد.

به گزارش عصر ایران، قبل از این رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آرژانتین بارها گفته بودند بر اساس توافق جدید امضا شده با تهران، قضات آرژانتینی می توانند برای نخستین بار با سفر به ایران از مقامات متهم این کشور در حادثه آمیا بازجویی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با سایت خبری باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما گفت: بازجویی از برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران در راستای رسیدگی به پرونده آمیا صحت ندارد.

این تکذیب در حالی است که رئیس جمهور آرژانتین در آخرین اظهار نظر خود در پارلمان این کشور در دفاع از توافق جدید میان بوینس آیرس و تهران بر سرپرونده آمیا دوباره گفت که براساس متن این توافق، قضات آرژانتینی می توانند مقامات ایرانی را تحت بازجویی قرار دهند.


به گفته مقامات ارشد آرژانتین توافق با ایران شامل تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی با عضو 5 قاضی بی طرف در کنار موافقت ایران با سفر قضات آرژانتینی به این کشور برای بازجویی از مقامات ارشد ایرانی متهم در حادثه آمیاست.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران توضیح داد: طبق توافقی که بین مسئولین کشورمان با آرژانتین انجام شد مقرر شد کمیته ای متشکل از حقوق دانان بی طرف تشکیل شده و اصل پرونده بررسی شود تا معلوم گردد که جزئیات مسئله چه بوده و چه کسانی در این امر مقصر بوده و دخالت داشته اند.

وی تصریح کرد: این توافق باعث شد فتنه ای که صهیونیست ها دنبال می کردند و اتهاماتی که به ملت ما می زدند و از طریق اینترپل برخی شخصیت های ما را در لیست قرار داده بودند، برطرف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: براساس این توافق از پلیس اینترپل خواسته شد که دیگر لزومی ندارد تا این مسئله را پیگیری کند و خود کشور ایران و آرژانتین از طریق توافقات انجام شده و کمیته ای که تشکیل خواهد شد مسئله را پیگیری می کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در راستای رسیدگی به پرونده آمیا از برخی مقامات ایرانی بازجویی خواهد شد یا خیر گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

دولت آرژانتین 7 نفر از  مقامات ایرانی را به دخالت در حادثه آمیا متهم می کند.

این مقامات ایرانی شامل اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت)، علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت)، علی اکبر ولایتی (وزیر خارجه وقت)، محسن رضایی (فرمانده وقت کل سپاه)، احمد وحیدی (فرمانده وقت سپاه قدس و وزیر فعلی دفاع)، احمدرضا اصغری (دبیر سوم وقت سفارت ایران در آرژانتین)، محسن ربانی (رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران در آرژانتین) هستند.

شماری از این افراد از جمله وحیدی وزیر دفاع ایران به درخواست دولت آرژانتین در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس اینپرپل قرار دارند.

در انفجار سال 1994 مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین ، دهها نفر کشته شدند.  مقامات آرژانتین شماری از مقامات وقت ایران را به دخالت در این حادثه متهم کردند که با تکذیب قاطع ایران روبه رو شد.

کلید واژه ها: آرژانتین آمیا توافق بازجویی متهم مقامات ایرانی قضات آرژانتینی قضات آرژانتینی


نظر شما :