تحریم‌های ایران را لغو کنید

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۱۲۷۵۳ سرخط اخبار

ری مک گاورن، تحلیلگر پیشین سازمان جاسوسی سیا خواستار لغو تحریم ها علیه ایران شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مک گاورن در این مقاله که در تارنمای خبری Consortiumnews منتشر شد نوشت: آقای رییس جمهور، خواهشمندم از بزرگ نمایی "تهدید" ایران خودداری کنید. درحقیقت امید بنده این است که از این فرصت مغتنم استفاده کرده و آمادگی خود را برای لغو تحریم ها علیه ایران به عنوان گامی در جهت تعامل قطعی با این کشور اعلام کنید. بدین ترتیب برنامه هسته‏ یی ایران بطور دائمی محدود شده و زمینه برای عادی شدن روابط با این کشور مهم فراهم خواهد شد.

نویسنده اضافه می کند، در ماه های اخیر رهبران ایران آمادگی خود برای رسیدن به توافق هسته‏ یی و باز کردن باب گفتمان گسترده‏ تر در رابطه با موضوعات حاد منطقه‏ یی را با دولتمردان واشنگتن اعلام کرده‏ اند به شرط این که آمریکا برخوردی محترمانه با ایران داشته و دست از تهدید و تنبیه و هتک حرمت این کشور بردارد.

به نوشته این تارنما، آمریکایی ها گاهی از فرهنگ بازار ایران و چانه زدن های پایان نیافتنی گله می کنند ولی به نظر می رسد که اکنون این آمریکاست که به پاسخ آری راضی نمی شود. مقامات ایران بارها تأکید کرده‏ اند که قصد مسلح شدن به سلاح هسته‏ یی را ندارند و صرفاً خواستار انرژی صلح آمیز اتمی هستند. آن ها حتی تمایل خود به انتقال بخش اعظمی از اورانیوم غنی سازی شده به خارج از کشور را ابراز داشته‏ اند.

مک گاورن اضافه می کند: از آن جایی که منطق حاکم بر تحریم ها، حصول اطمینان از امن بودن برنامه هسته‏ یی ایران بوده، نه سرنگون سازی جمهوری اسلامی، عقل حکم می کند که در ازای ضمانت امن بودن برنامه اتمی ایران، تحریم ها علیه این کشور کاهش یابد.

نویسنده، اوباما را بار دیگر مورد خطاب قرار داده و می‏ پرسد، مقامات درگیر در مذاکرات نمی دانند علت تعلل شما چیست. جناب عالی تیم امنیت ملی جدیدی را روی کار آورده‏ اید و سناتورهایی مانند جان مک کین و لیندسی گراهام در صورت مصالحه شما با ایران عصبانی خواهند شد. این افراد از هم اکنون در تلاشندکه نگذارند افراد مورد نظر شما به کابینه راه یابند. اگر شما اقدام به حرکتی چشم گیر در راستای صلح کنید چه چیزی را از دست خواهید داد؟ با چنین حرکتی که می تواند پیام آور صلح و ثبات در خاورمیانه باشد، ترفندهای امثال مک کین و لیندسی گراهام را خنثی خواهید کرد.

مک گاورن اضافه می کند، آقای رییس جمهور اگر حقیقتاً می‏ خواهید مسیر تاریخ را تغییر دهید باید مانند ریچارد نیکسون که با تعامل با رهبران پکن، به سال ها خصومت با چین پایان داد عمل کنید و نگذارید اختلافات عقیدتی مانع از این شود که دو کشور در زمینه‏ های مشترک، منافع خود را پیگیر باشند و با یکدیگر تعاملات اقتصادی داشته باشند. تعلل در این زمینه، فرصت خرابکاری به افرادی خواهد داد که خواستار درگیری خشونت آمیز ایران و آمریکا هستند.


نظر شما :