اشتون : ایران انعطاف پذیر باشد

۲۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۵:۰۳ کد : ۱۹۱۲۸۰۴ سرخط اخبار
کاترین اشتون ابراز امیدواری کرد ایران در مذاکرات هسته ای انعطاف پذیری از خود نشان دهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایران باید در مذاکرات بعدی با گروه 1+5 در قزاقستان، انعطاف پذیری از خود نشان دهد.

مذاکرات جدید ایران و گروه 1+5 با موضوع مسئله هسته ای تهران در 26 فوریه (8 اسفند 91) در پایتخت کشور قزاقستان برگزار می شود.

ایران و گروه 1+5 از هفت سال پیش تاکنون مشغول مذاکره برای حل مسئله هسته ای تهران هستند مسئله ای که از 10 سال پیش آغاز شد.

اشتون که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می گفت اضافه کرد: امیدوارم ایران در این مذاکرات جدید با انعطاف پذیری حاضر شود و مذاکرات هم پیشرفت ملموسی داشته باشد.

وی افزود: ما در حال انجام تلاش های دیپلماتیک گسترده ای برای دست یابی به راه حلی هستیم که به کاهش  نگرانی بین المللی از برنامه هسته ای ایران منجر شود.

اشتون ادامه داد: شک و تردیدی وجود ندارد که فشار تحریم ها در بازگشت ایران به میز مذاکرات موثر بود اما تحریم ها به خودی خود، راه حل مسئله هسته ای ایران نیستند. تنها هدف این است که ایران به تعهدات بین المللی اش به صورت کامل عمل کند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک هم در واکنش به سخنان اشتون در بیانیه ای اعلام کرد: شیوه دوگانه فعلی شماری از کشورها (علیه ایران) بیانگر اقدامات بی نتیجه است.

در این بیانیه اضافه شده است: ادامه فشارها علیه تهران مانع از تلاش های دیپلماتیک (در مسئله هسته ای ایران) می شود.

اشتون سرپرستی هیأت مذاکره کننده 1+5 را برعهده دارد. گروه 1+5 شامل پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا) به علاوه آلمان است.

در مذاکرات هسته ای با ایران، معاونان وزیران خارجه این 6 کشور حاضر می شوند و با هیأت مذاکره کننده ایران به سرپرستی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی  گفتگو می کنند.

ایران تاکنون با چهار قطعنامه تحریم از سوی شورای امنیت روبه رو شده است. اتحادیه اروپا و آمریکا هم بر سر پرونده اتمی ایران، تحریم های گسترده ای را علیه تهران اعمال کرده اند.

کلید واژه ها: مذاکرات


نظر شما :