اظهار نظر مسکو درباره نشست قزاقستان

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۱۲۸۳۸ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، ریابکوف روز جمعه به خبرگزاری روسی ˈاینترفکسˈ گفت: زمانی که به تلفیق و گسترش نقاط مشترک با ایران بپردازیم در آن صورت مذاکرات واقعی شروع خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: امیدوارم این روند در اجلاس آلماتی توسط گروه 1+5 و ایران آغاز شود.

ریابکوف درباره دورهای قبلی مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: در دورهای قبلی مذاکرات تکرار مواضع زیاد بود و به عامل سیاسی تبدیل شد که بر فضای گفت و گوها تاثیر خوبی نداشت.

وی افزود: از طرف دیگر در این مذاکرات بطور کامل در جا نزدیم و از ماه ژوئن سال گذشته تا کنون به رغم این که در ظاهر روند مذاکرات به بن بست روبرو شده بود، اما در اصل ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 کارهای مقدماتی مشخصی انجام دادند.

ریابکوف اضافه کرد: با همان شرایط و کارت های برنده دوره های قبلی مذاکرات به اجلاس آلماتی نمی رویم و این دور از مذاکرات تکرار دورهای پیشین نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: در هر مذاکره ای آزمون برای وجود اراده سیاسی طرف های شرکت کننده زمانی رخ می دهد که آنها باید تصمیم بگیرند و در ابتدا مذاکره کنندگان اقدام به از میان برداشتن موانع می کنند، زیرا که سران مذاکره کننده و افراد پاسخگو برای کسب توافق نمی توانند کارهای عادی و پیش پاافتاده انجام دهند.

وی افزود: در طول همه دوره های مذاکرات ایران و 1+5 ، دو طرف فقط به برداشتن موانع پرداختند و این کار تا پایان انجام نگرفته است.

ریابکوف گفت: موضوعات زیادی در مذاکرات با ایران به کارهای کارشناسی نیاز دارند اما به نقطه ای نزدیک می شویم که باید تصمیم گرفت. می خواهیم که تمام شرکت کنندگان در مذاکرات آلماتی ویژگی های شرایط کنونی را درک کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: از طرف دیگر شاهد هستیم که برنامه هسته ای ایران توسعه می یابد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان درخواست جدید گروه 1+5 از ایران در نشست آلماتی مبنی بر توقف تولید اورانیوم 20 درصد در ایران، خارج سازی اورانیوم های غنی شده از کشور و بستن سایت فردو اظهار داشت: راههای متفاوتی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد.

وی یادآوری کرد: ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه قبلا طرح گام به گام را مطرح کرد و امروز موضع 1+5 در باره ایران بر شرایط این طرح استوار شده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: طرف ایرانی ایده های خود را در دورهای قبلی مذاکرات بطور مشروح بازگو و اسناد خود را در این زمینه به ما ارائه کرد.

کلید واژه ها: مذاکرات روسیه قبلی آلماتی دورهای گروه 1+5 قبلی مذاکرات


نظر شما :