هاینونن: ادامه گفتگو با ایران حیاتی است

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۱۲۸۵۶ سرخط اخبار

مدیر سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: لازم و ضروری است که طرفین گفتگو مذاکرات تکنیکی و فنی مفصلی را در سطح کارشناسی دنبال کنند چرا که مذاکرات کارشناسانی برای اطمینان بخشی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران لازم و ضروری است.
‏دور هشتم مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه هفته گذشته در محل سازمان انرژی اتمی کشور به پایان رسید. درحالیکه ایران معتقد است اجباری برای بازکردن سایت های نظامی از جمله پارچین به روی بازرسان ندارد، این مدیر سابق آژانس در گفتگو با خبرآنلاین گفت بازدید از پارچین ضروری است چرا که باید همه ابعاد نظامی این موضوع یک بار برای همیشه مورد بررسی قرار گیرد. "
ادعای "هاینونن" در حالی است که علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شده که «پیش از این ماموران آژانس از پارچین بازدید کرده اند و تصمیم گیری در مورد بازدید بازرسان آژانس از آن با شورای عالی امنیت ملی است.»

ایران تاکنون دوبار به مقامات آژانس اجازه داده از سایت پارچین بازدید کنند. 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: بازدید از سایت پارچین منوط به مذاکرات طرفین بر روی چارچوب خاصی است که باید به نتیجه برسد.
علی اصغر‏ ‏سلطانیه‏ در پایان دور هشتم مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: در این جلسه ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته، مقرر شد پیرامون پیشنهادهای جدید ارایه شده در این جلسه، طرفین بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارایه کنند.
«اولی هاینونن» که ریاست سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی را برعهده داشته و اکنون در مرکز روابط و علوم بین المللی دانشگاه هاروارد تدریس می کند در خصوص ارزیابی خود از مذاکرات جاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: دو طرف در مورد پارچین باید به توافقاتی برسند. امیدوارم که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران بتوانند در مورد چگونگی پیشرفت درباره پارچین به توافق برسند.
رییس سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: لازم و ضروری است که طرفین گفتگو مذاکرات تکنیکی و فنی مفصل را در سطح کارشناسی دنبال کنند.
وی یادآور شد: چنین مذاکراتی بین کارشناسان و متخصصان برای اعتمادسازی و اطمینان بخشی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران لازم و ضروری است.
هرمان‏ ‏ناکار‏تس معاون‏ رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی که صبح چهارشنبه در راس هیاتی 8 نفره به ایران آمده بود و علی‏ اصغر‏ ‏سلطانیه‏ ‏نماینده‏ ‏دائم‏ ‏ایران‏ ‏در‏ ‏آژانس‏ ‏بین‏ المللی‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏، ریاست تیم های مذاکره کننده را برعهده داشند.


نظر شما :