اولین سفر دوجانبه یک وزیر مصری به ایران

۰۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۱۳۲۴۱ سرخط اخبار

دولت مصر اعلام کرد وزیر گردشگری این کشور امروز دوشنبه به تهران سفر می کند.

به گزارش عصر ایران ، رویترز می نویسد: این سفر در حالی اتفاق می افتد که قاهره تلاش می کند روند کاهش سفر گردشگران به مصر را متوقف کند. ایران 30 سال پیش روابط دیپلماتیک با مصر را به طور کامل قطع کرد.

وزارت گردشگری مصر در بیانیه ای اظهار داشت: "هشام زعزوع" وزیر گردشگری مصر در چارچوب تلاش های این وزارتخانه برای بازگشت سفر گردشگران به مصر و کشف بازارهای جدید و متنوع، از پایتخت ایران دیدار خواهد کرد.

این نخستین سفر یک وزیر مصری به تهران در چارچوب یک دیدار دوجانبه است.

حدود یک ماه پیش از این هم محمود احمدی نژاد به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران سفر چهار روزه ای به مصر داشت. این سفر برای حضور در نشست دو روزه سازمان همکاری اسلامی در قاهره انجام شد.

احمدی نژاد در این سفر بارها بر نزدیکی روابط با قاهره تاکید کرد اما سخنگوی رئیس جمهور مصر، ازسرگیری روابط میان دو طرف را منوط به مسئله سوریه دانسته بود.

مصر به دنبال انقلاب ژانویه 2011 ، کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری و بروز ناآرامی هایی در این کشور ، با کاهش ورود گردشگران روبه رو شد.

قبل از انقلاب مصر، درآمد گردشگری یک دهم از درآمدهای این کشور را تشکیل می داد.

تعداد گردشگران خارجی مصر در سال 2010 یعنی یک سال قبل از انقلاب این کشور، 14.7 میلیون نفر بود که درآمد 12.5 میلیارد دلاری را به دنبال داشت اما این رقم در سال 2011 (سال انقلاب مصر) به رقم 8.9 میلیون نفر گردشگر با درآمد 8.8 میلیارد دلاری کاهش یافت.

محمد مرسی هم در تابستان گذشته به عنوان اولین رئیس جمهور مصر در 30 سال گذشته برای حضور در نشست جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرد.

رئیس دفتر حفاظت از منافع  ایران در قاهره ، وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی در چند سال اخیر بارها به مقامات مصری پیشنهاد داده اند شرایط را برای سفر گردشگران ایرانی به مصر فراهم سازند.

کشور مصر هم اکنون برای سفر ایرانیان به این کشور حتی با وجود دعوتنامه، با  محدودیت های زیادی ، ویزا صادر می کند این در حالی است که در این سو، تهران از لغو ویزا برای سفر شهروندان مصری به ایران خبر داده است.

در چند سال اخیر و به ویژه پس از سرنگونی حکومت مبارک در مصر، در این کشور برخی از شخصیت ها درباره امکان تبلیغ و گسترش تشیع در مصر همراه با ورود گردشگران ایرانی به این کشور ابراز نگرانی کرده بودند موضوعی که از طرف مقامات تهران کاملا رد شده است.

در این میان نکته جالب توجه در رویکرد مقامات ایرانی می توان به این نکته اشاره کرد که آنها بیش از آنکه به دنبال جذب گردشگر از مصر باشند برای اعزام گردشگران ایرانی به این کشور تلاش می کنند.

کلید واژه ها: مصر گردشگران گردشگری انقلاب قاهره


نظر شما :