کلید بازدید از سرزمین اهرام در دستان یک زن ایرانی

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۱۴۶۴۲ سرخط اخبار

سال گذشته بود که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در سفر به مصر و دیدار با مقامات این کشور اعلام کرد که شهروندان مصری می توانند بدون ویزا به ایران مسافرت کنند. در پی آن اسفندماه سال پیش نیز «هشام زعزوع» وزیر گردشگری مصر طی سفری به تهران قراردادهایی را با مقامات ایرانی از جمله رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور از سرگیری سفرهای توریستی بین دو کشور امضا کرد.

در حالی که پس از امضای این قراردادها، مسائلی از جمله جلوگیری از سفر ایرانی ها به شهر قاهره، مناطق زیارتی و ... مطرح می شد، دهم فروردین ماه امسال خبری منتشر شد که هواپیمای حامل گردشگران ایرانی در قالب یک پرواز چارتر در شهر «اسوان» مصر به زمین نشسته است.

این نخستین تور گردشگری ایرانی ها در مصر را «رقیه حاتمی پور» که یک مدیر آژانس گردشگری است پس از گذشت 34 سال، سردی روابط دو کشور برگزار کرده است.

حاتمی پور در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس از جزئیات تور گردشگری به مصر، دیدنی ها، حاشیه ها، ناامنی ها و هزینه ها می گوید.

فارس:مصر علاوه بر جاذبه های تاریخی چون اهرام، به واسطه مکانهای مذهبی که دارد، همواره مورد توجه ایرانی ها بوده است، اما در حال حاضر از ناامنی ها در این کشور نمی توان غافل شد، چطور یک زن، برای راه اندازی نخستین تور گردشگری ایرانی ها به مصر، پیشگام می شود؟

حاتمی پور: پس از حضور وزیر گردشگری در در ایران و عقد قراردادها با متولیان بحث گردشگری در کشور به شدت علاقمند بودم که تور گردشگری به مصر را راه بیندازم، مسافران این تور را هم آماده داشتم، خیلی ها از قبل به من گفته بودند که علاقمندند به مصر سفر کنند و من دنبال راه اندازی این تور بودم. ترسی در دلم نداشتم. برایم مهم این بود که این اتفاق رخ دهد. البته ابتدا قرار بود کانون جهانگردی برای برپایی تورهای ما به مصر، به ما کمک کند اما این اتفاق نیفتاد و خودمان مستقیم با دفتر حافظ منافع ایران در مصر، دفتر حافظ منافع مصر در ایران و سازمان هواپیمایی کشور موفق به برپایی تور گردشگری به مصر شدیم.

فارس: افرادی که در نخستین تور گردشگری ایران به مصر جا گرفتند، واقعا گردشگر بودند یا تاجر و مقام مسئول؟

حاتمی پور: توری که برای مصر تعریف کردم خانوادگی بود، بازرگان و پزشک هم بودند. البته چون سفر حساسی بود، خودم سرپرستی تور را برعهده داشتم.  43 نفر بودیم که با هواپیمای مصری در شهر «اسوان» در خاک مصر به زمین نشستیم.

اینکه نمی گذارند قاهره برویم «شایعه» بود

فارس: در خبرها آمده بود که ایرانی ها را به شهر قاهره راه نمی دهند و تنها از چند شهر و جاذبه محدود می توانند بازدید کنند، آیا محدودیتی وجود داشت؟ از چه مکانهایی بازدید کردید؟

حاتمی پور: اینکه نمی گذارند قاهره برویم که «شایعه» بود، ما رفتیم. در شهرهای اسوان، ادفو، قاهره، کمومبو و هورگادا حضور داشتیم و از موزه ملی قاهره، اهرام ثلاثه، مجسمه ابوالهول و بازار خان الخلیلی بازدید کردیم البته چون در این منطقه، اماکن مقدس رأس الحسین (ع) و مسجد حضرت زینب (س) وجود دارد به لحاظ امنیتی، مقامات مصری گفتند که نمی شود از نزدیک زیارت کنیم و از دور زیارت کردیم. البته بخشی از مسیر سفر را هم در امتداد نیل گذراندیم.

فارس: پس سفر به مصر با تدابیر امنیتی همراه بوده است؟

حاتمی پور: مسافران ایرانی در کمال امنیت به مصر سفر کردند و اسکورت هایی هم ما را همراهی می کردند، هر چند با ورود ایرانی ها به قاهره، اعتراضات گروه های تندرو بیشتر شد اما خللی در برنامه ایجاد نکرد، جالب است که مصری ها آنجا به من لقب «خانم شجاع ایرانی» را داده بودند! حتی اینکه یک زن، نخستین تور گردشگری ایران به مصر را هدایت می کرد برای آنها جذاب بود و در تمام صحبت هایی که با مصری ها داشتیم انجام این سفرها را نقطه عطفی در روابط بین دو کشور عنوان می کردند و نسبت به ایرانی ها ابراز احساسات مثبتی داشتند.

فارس: برپایی تور گردشگری ایران به مصر چه بازتابی در رسانه های مصری داشت؟

حاتمی پور: نه تنها در رسانه های مصری بلکه در اکثر سایتها و روزنامه های مطرح دنیا به این موضوع پرداختند.

برای سفر مصری ها به ایران چه کردید؟

فارس:اینکه ایرانی ها به مصر بروند اتفاق خوبی است اما اتفاق بهتر این است که بتوانیم مصری ها را هم تشویق به سفر به ایران کنیم، اقدامی در این زمینه انجام دادید؟

حاتمی پور: همین که دریافت ویزا برای گردشگران مصری به منظور ورود به ایران برداشته شده است اقدام خوبی است اما به طور کلی بنده معتقد به بیزینس یک طرفه نیستم و حتماً در سفرهایی که به این کشور خواهم داشت به این موضوع می پردازم. با علایق عمیقی که مصری ها نسبت به ایرانی ها دارند در آینده نزدیک مطمئنم مصری ها را در پروازهای چارتر بین دو کشور خواهیم دید.

فارس: ویزای مصر، گروهی صادر می شود؟

حاتمی پور: بله ویزای انفرادی صادر نمی کنند بلکه ویزا به صورت مانیفست یا گروهی است.

فارس: سفر به مصر، سفر گرانی است؟

حاتمی پور: در حال حاضر 7 روز 2000 دلار است که در حال تلاش هستیم تا بدون اینکه به کیفیت سفر آسیب برسد، نرخ آن را پایین بیاوریم.

فارس: غیر از شما آژانس دیگری هم تور گردشگری مصر برگزار می کند؟ و اینکه سفر به مصر ادامه دارد یا زمان سفر بعدی مشخص نیست؟

حاتمی پور: هیچ آژانس دیگری پکیج تور مصر ندارد و آژانس بنده در قالب عمده فروش، پکیج سفر مصر را به دیگر آژانس ها ارائه خواهد کرد. سفرها در قالب پروازهای چارتر مشخص می شود. پرواز بعدی هم اردیبهشت است.

کلید واژه ها: مصر گردشگری تور ایرانی ها پور: تور گردشگری قاهره مصری ها نخستین تور مصر را سفر به مصر نخستین تور گردشگری ایرانی ها به گردشگری به


نظر شما :