حاشیه‌های مذاکرات ایران و 1+5

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۸ کد : ۱۹۱۳۳۳۴ سرخط اخبار

 مذاکرات ایران و 1+5 فردا (چهارشنبه) دنبال می شود.

به گزارش ایسنا، پس از دو ساعت رایزنی میان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 که پس از مذاکرات دو ساعت و نیمه رسمی صورت گرفت، قرار شد مذاکرات ایران و 1+5 در ادامه مذاکرات روز سه شنبه صبح فردا دنبال شود.

ایران و 1+5 بعد از ظهر سه شنبه به وقت محلی گفت وگوهای خود را آغاز کردند.

در حالی که انتظار می رفت دور جدید مذاکرات میان ایران و 1+5 پس از هشت ماه تاخیر و تشدید مواضع دو طرف از فضای سرد دیپلماتیک خارج شود اما به نظر می آید خبری از انعطاف و تغییر در رویکردها نباشد.

با این حال هنوز باید منتظر بود و دید که مذاکرات در روز دوم که فردا چهارشنبه از سر گرفته می شود چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد.

قزاق ها در حالی در شهر آلماتی و در هوای برفی و مه آلود میزبان دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 بودند که تلاش کردند با استقبال گرم از سرمای هوا بکاهند.

وزیر خارجه قزاقستان هنگام ورود هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 از آن ها استقبال کرد.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات از سوی 1+5 با ایران لباسی مشابه آن چه در بغداد به تن داشت البته با رنگی متقاوت به محل مذاکرات وارد و ابتدا با وزیر خارجه قزاقستان و سپس سعید جلیلی رسم و رسومات دیپلماتیک را به جا آورد و عکس یادگاری انداختند.

باید امیدوار بود که بر تن کردن لباسی تکراری از سوی نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران به معنای تکرار مکررات نبوده باشد.

قزاقستان نیز به تبعیت از میزبان های قبلی مذاکرات سیاسی و هسته یی و بین المللی ایران و 1+5 نماد کشورش (سیب یا همان آلما به زبان ترکی) و عنوان "مذاکرات ایران و 1+5" را بر بیلبوردی بزرگ و به دو زبان قزاقی و انگلیسی در محل کنفرانس خبری در هتل اینترکنتیننتال نصب کرده است.

هتل مذکور محل استقرار حدود 150 نمایندگان رسانه های خارجی است و البته مرکز خبری و محل کنفرانس خبری نمایندگان دو طرف در انتهای مذاکرات نیز در این هتل قرار دارد.

در حدود 120 خبرنگار و رسانه قزاقی نیز این مذاکرات را پوشش می دهند.

پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز همان طور که در مذاکرات قبلی مرسوم شده است در میانه پرچم های کشورهای عضو گروه 1+5 قرار دارد.

محل برگزاری مذاکرات در آلماتی، هتل رکسوس است که از محل استقرار خبرنگاران فاصله بسیار دارد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در پاسخ به این که آیا گروه 1+5 در مذاکرات امروز در آلماتی پیشنهاد جدید برای ایران دارند؟ گفت: ما یک پیشنهاد تغییریافته را ارایه خواهیم کرد.

هم چنین یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران نیز از یک بسته پیشنهادی جامع از سوی ایران برای ارایه در مذاکرات خبر داد و گفت که ایران نیز دست پر به آلماتی آمده است و پیشنهادی در چارجوب پیشنهاد مسکو اما با اعمال تغییراتی را آماده کرده است که قصد دارد از آن متناسب با آن چه 1+5 در مذاکرات رو می کنند ارایه کند.

به این ترتیب ارایه بسته های پیشنهادی ولو با تغییرات اندک و ناچیز از سوی دو طرف مهم ترین مطلب و خبری بود که در حاشیه مذاکرات رسمی میان ایران و 1+5 بیان شد.

کلید واژه ها: مذاکرات و 1+5 ایران و 1+5 در مذاکرات آلماتی


نظر شما :