تصویب پیمان تجارت سلاح در مجمع عمومی سازمان ملل

۱۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۲:۴۱ کد : ۱۹۱۴۴۹۹ سرخط اخبار

پیمان تجارت سلاح پس از ماهها بررسی و اختلاف نظر میان برخی از کشورها، سرانجام روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل بدون اجماع و با رای موافق 154 کشور به تصویب رسید.به گزارش ایرنا علاوه بر مخالفت سه کشور با پیش نویس، 23 کشور دیگر نیز به دلیل متن نامتوازن و یکجانبه پیش نویس پیمان تجارت سلاح به آن رای ممتنع دادند.

ایران، سوریه و کره شمالی در جلسه امروز به پیش نویس پیمان تجارت سلاح رای منفی داده و مصر، پاکستان، روسیه، اندونزی، نیکاراگوا از جمله کشورهایی بودند که به این پیمان رای ممتنع دادند.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتقادهای بسیاری از سوی نمایندگان کشورهای جهان به متن پیش نویس مطرح شد که از جمله آن نامتوازن بودن آن و عدم ممنوعیت فروش سلاح به گروه های شبه نظامی و غیر دولتی بود.

ایران از جمله مخالفان پیش نویس پیمان تجارت سلاح بود و روز پنجشنبه در نشست پیمان تجارت سلاح رسما با آن اعلام مخالفت کرد.

روز پنجشنبه نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به وجود اشکالات مختلف در پیش نویس پیمان تجارت اسلحه در مقر سازمان ملل گفت : با وجود تلاش های ایران برای برطرف کردن این اشکالات در چارچوب گفتگوهای جدی و سازنده، متن پیش نویس نهایی پیمان تجارت سلاح سیاسی تهیه شده و جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت می کند.

رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال بروز اختلاف نظر بر سر محتوای سیاسی و نامتوازن پیش نویس پیمان تجارت اسلحه، در نشست روز پنجشنبه صورت گرفت.

کلید واژه ها: تجارت پیش نویس پیمان پیمان تجارت سلاح تجارت سلاح نویس پیمان تجارت پیمان تجارت سلاح نویس پیمان پیش نویس پیمان پیش نویس پیمان تجارت


نظر شما :