آنکارا همکاری‌های انرژی با تلاویو را احیا می‌کند

۱۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۱۴۵۰۵ سرخط اخبار

در پی عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه و آغاز روابط رسمی میان دو طرف، وزیر انرژی ترکیه از همکاری تل آویو و آنکارا در زمینه انرژی خبر داد.
روزنامه جروزالم پست در مقاله ای به قلم هرب کینون نوشت: تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد یکی از نتایج فرعی عذرخواهی اسرائیل از ترکیه به سبب این خطای عملیاتی می تواند همکاری میان دو طرف در زمینه انرژی باشد.
روزنامه تودی زمان به نقل از ییلدیز نوشت:« ما باید اذعان کنیم که این یک مسئله سیاسی است.»
وی در یک کنفرانس انرژی در آنکارا در بحبوحه کاهش ناچیز انزجار عمومی مردم ترکیه درباره این مسئله گفت:« علت این عذرخواهی آغاز طرح های انرژی مشترک نیست بلکه این طرح ها می تواند نتیجه این عذرخواهی باشد.»
ییلدیز تاکید کرد:« در چارچوب عادی سازی روابط ، بعد از آنکه اسرائیل به مسئولیت های خود عمل کرد طرح انتقال گاز اسرائیل از طریق ترکیه را می توان در دستور کار قرار داد.»
در حالی که اسرائیل هنوز درباره حجم صادراتی گاز طبیعی خود و همچنین مقصد آن تصمیم نگرفته است، در بحبوحه تنش های دیپلماتیک میان ترکیه و اسرائیل، گفتگوهایی درباره به وجود آمدن یک دالان انرژی میان اسرائیل - قبرس - یونان وجود داشت که ترکیه در آن جایی ندارد. اما اکنون با توجه به مشکلات مالی قبرس و آغاز روابط میان اسرائیل و ترکیه، یک بار دیگر ایده احداث یک خط لوله به ترکیه قوت گرفته است.
در همین حال خبرگزاری آنادولو ترکیه به نقل از بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد هیئت اسرائیل یازدهم آوریل برای گفتگو درباره پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حادثه کشتی ماوی مرمره به آنکارا می آیند.
قرار است وی و احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با خانواده های نه تبعه ترکی که در این حادثه در ماه مه سال دو هزار و ده کشته شدند دیدار کنند.
آرینچ در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد:« اسرائیل علاقه مند به پرداخت فوری غرامت به این خانواده است و ما نیز علاقه مندیم این مسئله در کوتاهترین زمان ممکن حل شود.»
مقامات دیپلماتیک اعلام کردند شورای امنیت ملی و وزارت دادگستری اسرائیل و نه وزارت امور خارجه این رژیم نماینده اسرائیل در این گفتگوها هستند.
به نظر می رسد معاون نخست وزیر ترکیه در حال آماده کردن افکار عمومی ترکیه برای توافق بر سر این غرامت است.
آرینچ گفت:« وقتی دولتی به دیگری غرامت پرداخت می کند تعقیب های کیفری انفرادی باید خاتمه یابد.»
وی این عذرخواهی را به عنوان یک موفقیت شگرف در سیاست خارجی ترکیه توصیف کرد و گفت این عذرخواهی یعنی اسرائیل به اقدام ناعادلانه خود اعتراف می کند.

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل انرژی عذرخواهی این عذرخواهی غرامت


نظر شما :