مصاحبه متفاوت شاهزاده سعودی جنجال آفرین شد

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۴:۳۳ کد : ۱۹۱۴۵۹۲ سرخط اخبار

پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در گزارشی از اختلافات داخلی خاندان آل سعود نوشت: « مصاحبه هفته گذشته شاهزاده ولید بن طلال بن عبدالعزیز که در آن به مسائل مختلفی درباره عربستان اشاره کرد با واکنش های متفاوتی در داخل این کشور مواجه شده است».

به گزارش واحد مرکزی خبر در این مصاحبه که شبکه تلویزیونی روتانا منتشر کرد، ولید بن طلال درباره دولت و شرایط اقتصادی عربستان سخن گفت و خواستار ایجاد تشکیلات وزارتی متشکل از وزارتخانه های مهم کشور شد که به نظر می رسد مقصود او ایجاد سمت مستقل نخست وزیری در عربستان است تا در صورت شکست طرح ها و برنامه ها در کشور مقصر اصلی مشخص باشد همانگونه که در نظام سیاسی اردن، مغرب و برخی دیگر از کشورهایی که نظام سلطنتی دارند اینگونه است.

این مصاحبه تلویزیونی که خبرنگاران بیش از بیست شبکه در آن حضور داشتند اولین مصاحبه در نوع خود در عربستان به شمار می آید که یک شاهزاده از خاندان سعود اینگونه با صراحت درباره اوضاع کشور عربستان سخن می گوید و نکته قابل توجه دیگر اینکه در میان مصاحبه کنندگان یک عضو اخوان المسلمین و یک خبرنگار بی حجاب زن در کنار برخی از مخالفان و موافقان انقلاب های عربی حاضر بوده اند.

منتقدان داخلی سخنان ولید بن طلال معتقدند ممکن نیست این مصاحبه با خواست خبرنگاران انجام شده باشد بلکه اصل برگزاری مصاحبه خواسته ولید بن طلال بوده است و سئوالات پرسیده شده نیز هماهنگ شده بود.

نکته دیگری که در این مصاحبه مشهود بود شیوه سخن گفتن شاهزاده ولید بن طلال بوده است زیرا او به گونه ای سخن گفت که بهترین برداشت از آن این است که اهداف انتخاباتی دارد و سعی داشت خود را معرفی کند که این امر آن هم در شرایطی که نقش فرزندان عبدالعزیز آل سعود ،موسس عربستان سعودی، در این کشور رو به کاهش و نقش نوه های او رو به رشد است قابل توجه است زیرا هر نوه ای می خواهد به گونه ای خود را به پادشاه و ولیعهد معرفی کند تا نقشی را در سمت های کلیدی این کشور به عهده بگیرد.

نگاه کلی منتقدان این است که شاهزاده ولید به اندازه ای که در تجارت و مدیریت مالی موفق بوده است اندیشه سیاسی ندارد به همین دلیل پاسخ هایی که به سئوالات مطرح شده داد ساده و گاه متناقض بوده است.

منتقدان می گویند: « با آنکه سئوالات از قبل هماهنگ شده بود اما پاسخ های شاهزاده ولید بن طلال در حد انتظار نبوده است زیرا او با سرمایه عظیمی که در اختیار دارد فردی با تجربه و دنیا دیده است و انتظار این بود که در سطحی مشابه با رئیس یک کشور سخن بگوید در نتیجه هدفی که این شاهزاده در این مصاحبه دنبال می کرد یعنی اهداف انتخاباتی و معرفی خود به مسئولان عالی کشور محقق نشده است».

در مقابل این انتقادها، گروهی دیگر اقدام شاهزاده ولید بن طلال را جسورانه و بی سابقه در عربستان دانستندچنانچه سخنان ولید بن طلال به مذاق شیعیان داخلی عربستان نیز خوش آمده است و برخی از شخصیت های شیعی از سخنان او که گفته است شیعیان نیز شهروندانی مشابه با دیگر شهروندان سعودی هستند استقبال کرده اند.

ولید بن طلال در این مصاحبه گفته است شیعیان هم مثل دیگر شهروندان هستند و او با برخی از این شیعیان همکاری می کند در نتیجه اگر عده ای از شیعیان خطایی مرتکب شده اند نباید آن را به حساب همه نوشت چنانچه اهل سنت را نباید به دلیل اقدامات گروههای تندروی سنی سرزنش کرد.

ولید بن طلال یکی از معروف ترین نوه های ملک عبدالعزیز است که تاکنون به دلیل علاقه مندی او به مصر دوران جمال عبدالناصر و وابستگی او به جریان« شاهزادگان آزاد» هیچ سمت رسمی در عربستان نداشته است.

کلید واژه ها: بن طلال طلال مصاحبه ولید عربستان ولید بن طلال ولید بن شاهزاده شیعیان شاهزاده ولید شاهزاده ولید بن طلال شاهزاده ولید بن در این مصاحبه


نظر شما :