هشدار جان کری در خصوص کره شمالی

۲۳ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۷ کد : ۱۹۱۴۸۷۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا که در بحبوحه گسترش تنش های لفظی بین دو کره به سئول سفر کرده است در دیدار با وزیر خارجه آن کشور درباره احتمال آزمایش موشکی پیونگ یانگ هشدار داد.به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا که ساعاتی پیش وارد سئول، پایتخت کره جنوبی، شده است در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آن کشور بار دیگر بر حمایت از متحدانش تأکید کرد.

رسانه های آمریکایی گزارش داده اند وزیر خارجه آمریکا گفت: «هدف اصلی ما نباید تأکید بر دفاع از متحدانمان باشد؛ البته این کاری است که ما انجام می دهیم، اما همه باید بر احتمالات صلح، احتمالات اتحاد مجدد و احتمالات آفرینش آینده ای بسیار متفاوت برای مردم جمهوری خلق کره و در نهایت کره شمالی تأکید کنند.»

جان کری در حالی این اظهارات را بیان می کرد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی در تازه ترین تحلیل های اطلاعاتی خود به این نتیجه رسیده اند کره شمالی 5 فروند موشک میان برد موسوم به «موسادان» خود که توانایی رسیدن به پایگاه های آمریکا در ژاپن و گوام را دارند را به محل سکوی پرتاب خود در سواحل شرقی این کشور منتقل کرده است.

جان کری در این ارتباط، با اشاره به اقدام رهبر کره شمالی گفت: «اگر او تصمیم بگیرد این کار (انجام آزمایش موشکی) را انجام دهد اشتباه بزرگی کرده چون با این کار زمینه های انزوای بیشتر کشور و مردمش که به واقع نیازمند غذا هستند، نه موشک را فراهم آورده است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود آمریکا با انجام مذاکرات بین دو کره مخالفتی ندارد.

بحران کنونی در شبه جزیره کره از ماه گذشته و در واکنش به مانورهای مشترک کره جنوبی و ایالات متحده شدت گرفت. واحدهایی از ارتش آمریکا از زمان ترک مخاصمه در جنگ کره در سال 1953 در کره جنوبی مستقر بوده اند و در سال های اخیر، به طور مرتب مانورهای مشترکی را با نیروهای کره جنوبی اجرا کرده اند.

در سال جاری، این مانورها در حالی آغاز شد که کره شمالی پیشتر به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت در مورد منع فعالیت های هسته ای و موشکی، با تشدید تحریم های بین المللی و همچنین دور جدید تحریم های یکجانبه ایالات متحده مواجه شده بود.

مقامات کره شمالی بخشی از تمرین های این مانور، از جمله پرواز یک فروند هواپیمای بمب افکن قادر به حمل بمب اتمی بر فراز خاک کره جنوبی را تحریک آمیز و نشانه آمادگی ایالات متحده و کره جنوبی برای حمله نظامی به شمال توصیف کردند.

در واکنش به این مانور، کیم جونگ اون، رهبر آن کشور، به واحدهای ارتش دستور آماده باش نظامی جهت حمله به خاک کره جنوبی را داده و مقامات کره شمالی ایالات متحده را به حمله اتمی تهدید کرده اند.

به منظور القای وضعیت بحرانی در منطقه، وزارت خارجه کره شمالی به سفارتخانه های خارجی توصیه کرد که به منظور حفظ جان کارکنان خود در برابر حملات قریب الوقوع خارجی، آماده تخلیه آنان باشند هر چند کمتر سفارتخانه ای این هشدار را جدی گرفته است.

کلید واژه ها: آمریکا کره جنوبی کره شمالی وزیر خارجه


نظر شما :