فعال شدن واحد کماندویی ضدکودتا در ونزوئلا

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۳:۵۱ کد : ۱۹۱۵۰۳۰ سرخط اخبار

 دولت ونزوئلا در واکنش به خشونتهای اخیر در این کشور امریکای جنوبی از سوی نامزد غربگرای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت که واحد کماندویی ضد کودتا را برای مقابله با خشونتها فعال کرده است.
به گزارش ایرنا، ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری منتخب ونزوئلا با اعلام این خبر به بروز برخی ناآرامی ها از سوی هواداران ˈانریکه کاپریلسˈ نامزد غربگرای انتخابات اشاره کرد و هشدار داد هر کس از راه خشونت وارد شود، با دولت روبرو خواهد شد .

به گزارش خبرگزاری ونزوئلا، مادورو که دوشنبه شب به وقت محلی - صبح سه شنبه به وقت تهران - در پادگان ˈلامونتانیاˈ که آرامگاه ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری فقید این کشور در آن واقع است، سخن می گفت، افزود: بر اساس قوانین، واحد کماندوهای ویژه با هر گونه توطئه و تلاش برای کودتا که از سوی گروه های مخالف دولت آغاز شده است، برخورد خواهد کرد.

نیروی کماندوی ضد کودتا وظیفه دارد تا از بروز کودتا توسط دست نشاندگان دولت های غربی نظیر آنچه در سال 2002 میلادی علیه ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری وقت ونزوئلا رخ داد، جلوگیری کند. در آن ماجرا، نقشه کودتاچیان به دلیل حمایت گسترده مردمی از چاوز شکست خورد و او پس از 48 ساعت گروگان بودن توسط کودتاچیان، با اقتدار به کاخ ریاست جمهوری بازگشت.

مادورو یادآور شد: دولت ملی ونزوئلا از چند هفته پیش از وجود برنامه هایی برای ایجاد بی ثباتی و خشونت در مناطق مختلف کشور پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باخبر بود و در این زمینه، هشدارهای لازم را نیز داده بود.

رییس جمهوری منتخب ونزوئلا تصریح کرد: ˈآنها (هواداران کاپریلس) بدتر از همیشه در حال خارج شدن از محدوده قانون اساسی و قوانین هستند و وارد مرحله توطئه سیاسی دیوانه واری شده اند.ˈ

مادورو گفت:ˈ به همین دلیل، ما کماندوی ویژه ضد کودتا را فعال کرده ایم و در حال بررسی گزارشها، طراحی اقدامات، برنامه دولت برای دوره جدید و نحوه فعالیت سازمان های امنیتی قانونی کشور هستیم.ˈ

وی یادآور شد که کماندوی ضدکودتا پس از حملات عصر دوشنبه به مرکز تشخیص پزشکی در استانهای میراندا، زولیا و کارابوبو، آتش زدن دفاتر حزب حاکم سوسیالیست متحد ونزوئلا در چندین استان و تهاجم به خانه ˈتیبیسای لوسناˈ رییس شورای ملی انتخابات این کشور تشکیل شده است .

مادورو خاطرنشان کرد:آنچه ما اکنون شاهد آن هستیم، حادثه کوچکی در مقابل آن چیزی است که می توانست در صورت پیروزی راستگرایان مورد حمایت کشورهای غربی در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا رخ دهد.

او خطاب به مخالفان دولت گفت: آیا این چیزی است که شما به دنبال آن بودید؟! کدامیک از شماها این شجاعت را دارد که سنگ اول را پرتاب کند؟! کجا هستند آن سیاستمداران مخالف دولت که به دموکراسی عقیده دارند؟ آیا فرد صادقی بین آنها وجود دارد؟!ˈ

رییس جمهوری منتخب ونزوئلا با اشاره به تصاویر خشونت های مخالفان در برخی نقاط کشور افزود : تصاویر مختلفی در این زمینه وجود دارد، باید حقیقت را گفت و ملت ما آگاه است .

وی از مردم ونزوئلا خواست بدون توجه به رفتار مخالفان، در محل کار خود حاضر شوند و در مقابل توطئه به کار و اجرای عدالت در جامعه بپردازند.

مادورو تصریح کرد:مخالفان دولت، حامیان تخریب و مرگ و مخالف وطن هستند، در حالی که در دل مردم عشق و محبت نسبت به میهن و آینده ونزوئلا وجود دارد.

وی در همین راستا مردم ونزوئلا را به شرکت در تظاهرات مسالمت آمیزی که فردا (چهارشنبه) و جمعه هفته جاری برگزار می شود، فراخواند.

رییس جمهوری منتخب ونزوئلا و نامزد هواداران چاوز گفت: راه پاسداری از وطن و آرمان های آن ادامه خواهد داشت. ما برای حفظ آن اینجا هستیم و هیچکس نمی تواند به این ملت آسیبی برساند.

مادورو همچنین با اشاره به این که روز جمعه آینده مراسم سوگند ریاست جمهوری را به جای خواهد آورد، از مردم ونزوئلا خواست در این مراسم وی را همراهی کنند.

در همین حال، ˈدیوسدادو کابیوˈ رییس مجلس ملی ونزوئلا هم از ارایه طرح تحقیق کیفری علیه ˈ انریکه کاپریلسˈ نامزد غربگرای انتخابات ونزوئلا و رهبر حزب ائتلافی ˈوحدت دموکراتیکˈ به مجلس خبر داد و گفت که باید معلوم شود موج خشونت در ونزوئلا چرا و از کجا شروع شده است.

کابیو در صفحه توییتر خود با اشاره به این که کاپریلس مسئول موج خشونت های رخ داده در ساعت های اخیر در این کشور آمریکای جنوبی است، خطاب به وی گفت:کاپریلس بی مسئولیت ، تو تمام این وقایع را به وجود آورده ای.

وی افزود:ای کاپریلس فاشیست، من شخصا متعهد می شوم تاوان همه آسیب هایی را که به وطن و ملت ما می زنی را پس بدهی .

رییس مجلس ونزوئلا یادآور شد: مردم ما در آسایش، در صلح و صفا و در کنار خانواده های خود هستند. آنها را تحریک نکن.

کاپریلس نامزد غربگرای انتخابات ونزوئلا که علاوه بر انتخابات کنونی در انتخابات ریاست جمهوری مهرماه گذشته نیز در برابر هوگو چاوز و در انتخابات استانی دو ماه بعد از آن نیز طعم شکست را چشیده بود، با تحریک کشورهای غربی از به رسمیت شناختن پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ونزوئلا خودداری و هوادارانش را به قابلمه کوبی و اعتراض در خیابان ها فرا خوانده است.

این وضعیت موجب بروز موجی از خشونت در ونزوئلا شده و تاکنون دو کشته و چند زخمی برجای گذاشته است.

کلید واژه ها: ونزوئلا ریاست جمهوری ریاست خشونت انتخابات ریاست جمهوری نامزد کودتا نامزد غربگرای غربگرای جمهوری منتخب ونزوئلا منتخب ونزوئلا جمهوری منتخب منتخب


نظر شما :