پایان سفر شیخ الازهر به بحرین

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۱۵۲۸۰ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، شیخ الازهر در حالی ساعتی پیش بحرین را ترک کرد که بر خلاف وعده های خود با هیچ کدام از علمای بزرگ شیعه بحرین دیدار نکرد.

احمد الطیب، روز شنبه در کنفرانس خبری در عربستان سعودی گفته بود: قرار است با علمای بزرگ شیعه و سنی بحرین نیز دیدار کنیم.

بنابر این گزارش، شیخ الازهر امروز تنها دو دیدار مهم را سپری کرد که نخستین آن دیدار از «شورای عالی اموراسلامی» بحرین بود که پیش از انقلاب اخیر بحرین حضور برخی علمای برجسته شیعه در آن وزن مهمی به آن داده بود اما در سال های اخیر تنها برخی از علمای شیعه که نزدیکی بیشتری با رژیم آل خلیفه داشتند در آن حضور دارند.

 

* الطیب: بحرینی ها اجازه ندهند کسی به استقلال ملی آنها طمع کند!

 

احمد الطیب که در این دیدار میهمان شیخ عبدالله بن خالد آل خلیفه رئیس این شورا بود در سخنانی با اشاره به تجربه وحدت ملی در مصر و ضمن ارائه برخی تعاریف از کشور بحرین و مردم این کشور، وحدت را عامل ثبات دانست و گفت: پایه های وحدت برادری در ایمان، ولاء ملی برگرفته از اسلام و عدل و مساوات در بین شهروندان براساس حق شهروندی و بدون تبعیض است که این پایه ها، ضمانت بخش دوری از تفرقه و اختلاف می شود.

وی با طرح این سوال که چگونه می شود برادری را با استفاده از وسایل تخریب و تدمیر جمع کرد، افزود: پیامبر اکرم(ص) یکی از یارانشان را دیدند که برادر دینی خود را با طنابی می ترساند که فرمودند «لا یَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ یُرَوِّعَ مُسْلِمًا»(مسلمان جایز نیست مسلمان دیگری را بترساند).

شیخ الازهر با بیان اینکه دین اسلام دین تسامح و صلح و سلام است و در آن ضرر و ضرار نیست، تاکید کرد: اسلام انسان را تکریم می کند و خون بیگناهان را حفظ می کند و دشمنی با یک فرد را دشمنی با همه انسانیت می داند.

وی افزود: مهدورالدم دانستن انسان بی گناه یا چیزی شبیه به آن، ظلم به این دین عظیم است چراکه حیات انسان مقدس ترین چیزها نزد خداوند است.

الطیب در عین حال از مردم بحرین خواست که در مسیر وحدت ملی خود حرکت کنند و نمادی از همزیستی و همکاری باشند و اجازه ندهند کسی به استقلال ملی آنها طمع کند!

 

* دستگیری 45 نفر در بحرین همزمان با حضور شیخ الازهر

 

این سخنان شیخ الازهر در حالی ایراد شد که پلیس بحرین در ادامه اعتراضات مسالمت آمیز مردمی به برگزاری مسابقات فرمول یک در بحرین شب گذشته و همزمان با ورود شیخ الازهر به این کشور 45 نفر از جمله 5 کودک را دستگیر و روانه زندان کرد.

بنابر این گزارش احمد الطیب همچنین پیش از ترک بحرین با «خلیفه به سلمان آل خلیفه» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش فارس، هرچند سخنان احمد الطیب در جمع اعضای «شورای عالی اموراسلامی» مهم به نظر می رسد اما عدم جدیت او در بیان سخنان صریح درباره حوادث بحرین و ظلم به مردم این کشور و به ویژه تخریب مساجد در این کشور به گفته «جنبش العمل اسلامی بحرین»، «شرم آور» است.

برپایه این گزارش در حالی سفر شیخ الازهر به بحرین و عربستان بدون برآورده شدن انتظارات موجود به پایان رسید که روزنامه ها و رسانه های مصری در آستانه سفر الطیب به این دو کشور عنوان کرده بودند که «شیخ الازهر برای ایجاد آشتی بین سنی و شیعه به بحرین می رود»! گو آنکه دکتر محمد عماره از علمای الازهر و از همراهان الطیب گفته بود: این سفر در وقتی مناسب برای رفع ابهام ها در رابطه بین شیعه و سنی انجام می شود.

کلید واژه ها: بحرین الازهر دیدار شیعه الطیب شیخ الازهر علمای وحدت


نظر شما :