جزییات صادرات گازوییل به عراق و افغانستان

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۱۵۴۶۶ سرخط اخبار

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران جزییات صادرات فرآورده نفتی به دو کشور عراق و افغانستان را تشریح کرد.

 

محمدرضا مظلومی در گفت وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد جزئیات صادرات فرآورده نفتی به عراق گفت: طی مذاکراتی که با هیات عراقی در مشهد و بغداد صورت گرفت قرار دادی امضا شد که طبق آن مقرر شد روزانه دو میلیون لیتر گازوئیل توسط یکی از شرکت های خصوصی به عراق صادر شود.

 

صادرات گازوییل به عراق افزایش می یابد

 

او با اشاره به این که سال های گذشته نیز صادرات فرآورده نفتی به عراق از طریق زمینی و دریایی صورت می گرفت، گفت: در حال حاضر قرار داد صادرات دو میلیون لیتر گازوئیل به عراق از طریق دریا صورت می گیرد که البته ممکن است رقم صادرات گازوییل از طریق دریا افزایش یابد.

 

مظلومی در مورد صادرات فرآورده نفتی از طریق خشکی به کشور عراق هم گفت: اگرچه توافق نهایی با شرکت سومو (شرکت توزیع فرآورده نفتی عراق) صورت نگرفته است، اما به احتمال زیاد روزانه 2 تا 2.4 میلیون بشکه گازوئیل نیز زمینی به عراق صادر می شود.

 

به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مدت زمان قرار داد صادرات گازوئیل به عراق یک ساله است.

 

مظلومی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که عراق گازوئیل وارداتی از ایران را به عنوان سوخت در نیروگاه استفاده می کند آیا در صورت آغاز صادرات گاز به عراق که هدف آن تامین سوخت نیروگاه های این کشور است، صادرات گازوییل به این کشور کاهش نمی یابد؟ گفت: با توجه به این که تاکنون صادرات گاز به عراق آغاز نشده است کماکان قرار داد های صادرات گازوئیل در حال اجرا است.

 

صادرات گازوییل به افغانستان متوقف است

 

وی در مورد صادرات فرآورده نفتی به افغانستان هم با اعلام این که صادرات گازوئیل به این همسایه شرقی در حال حاضر صورت نمی گیرد، توضیح داد: با توجه به این که موازنه حجم تولید گازوئیل با مصرف داخلی آن جوابگوی صادرات نبود، صدور گازوییل به افغانستان تحقق پیدا نکرد.

 

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده نفتی ایران خاطرنشان کرد که با مذاکرات صورت گرفته در آینده نزدیک، صادرات فرآورده نفتی به افغانستان دوباره آغاز خواهد شد.

 

به گفته مظلومی حجم صادرات گازوئیل به افغانستان روزانه 1.5 میلیون لیتر است که احتمالا در ابتدای کار با رقم های پایین تر آغاز می شود و در ماه های آتی با کاهش مصرف گازوییل در داخل کشور رقم قرار داد صادرات به این کشور محقق شود.

کلید واژه ها: صادرات عراق فرآورده گازوئیل فرآورده نفتی گازوییل صادرات فرآورده افغانستان صادرات فرآورده نفتی نفتی به به افغانستان صادرات گازوئیل صادرات فرآورده نفتی به فرآورده نفتی به گازوئیل به گازوییل به


( ۵ )

نظر شما :