جوسازی مطبوعات ترکیه علیه ایران

تهران مانع از توافق با پ ک ک می شود !

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۹۱۵۵۹۲ سرخط اخبار

شماری از مطبوعات و رسانه های ترکیه با استناد به اظهارات اخیر یکی از فرماندهان حزب کارگران کردستان (پ ک ک )، شایعات و حملات گسترده ای را علیه ایران منتشر کرده و مدعی شدند تهران تلاش می کند مانع از عملی شدن توافق آنکارا با پ ک ک می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، "مراد کره یلان" فرمانده بخش نظامی پ ک ک گفته است که یکی از کشورهای منطقه به این حزب پیشنهاد کرده است در برابر دریافت حمایت های لوجستیکی، مادی و نظامی، این حزب عقب نشینی نیروهای مسلح خود را از ترکیه متوقف کند و راه حل مورد توافق شده میان عبدالله اوجلان و سرویس امنیتی آنکارا را نیز اجرا نکند.

کره یلان به خبرنگاران ترکیه گفته است: کشورهای منطقه ای به حزب پ ک ک پیشنهاد کرده اند که به جای عقب نشینی از ترکیه و آغاز خلع سلاح، فعالیت های نظامی خود را در این کشور افزایش بدهد.

وی افزود: ترکیه می داند این کشور کدام است. اگر دولت ترکیه دوباره برای توافق و دست یابی به راه حل با حزب پ ک ک کار نمی کرد درگیری ها دوباره شروع می شد اما دولت آنکارا با عقلانیت و هوشیاری رفتار کرد.

منابع آگاه در ترکیه گفته اند که اظهارات کره یلان صحیح بوده است. این منابع مدعی شده اند که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در کردستان عراق با فرمانده بخش نظامی پ ک ک دیدار کرده است.

در این دیدار، سلیمانی تلاش کرده است کره یلان را درباره منع خلع سلاح پ ک ک اقناع کند. سلیمانی همچنین درباره ضرورت افزایش اقدامات مسلحانه حزب در ترکیه تاکید و آمادگی خود را برای انتقال پول و سلاح به پ ک ک اعلام کرده است.

روزنامه نگارانی که با کره یلان دیدار کرده اند نیز گفته اند که مقامات مسؤول در کردستان عراق نیز سفر قاسم سلیمانی به این منطقه را تایید کرده اند.

رسانه های رسمی در ایران هم قبل از این توافق ها میان اوجلان و سرویس های امنیتی ترکیه را توطئه غربی، صهیونیستی امپریالیستی توصیف کرده بودند.

"بولنت ارینش" معاون نخست وزیر ترکیه هم 6 ماه پیش ایران را به حمایت اطلاعاتی لوجستیکی متهم کرده بود.

دولت ترکیه در چند ماه اخیر از توافق با عبدالله اوجلان رهبر زندانی پ ک ک خبر داد. بر اساس این توافق که به جنگ و نزاع مسلحانه 30 ساله میان دو طرف پایان می دهد؛ دولت ترکیه بخشی از مطالبات و حقوق مورد درخواست پ ک ک را برآورده می سازد.
در مقابل، حزب پ ک ک نیز متعهد می شود افراد مسلح خود را از خاک ترکیه خارج و از انجام عملیات های مسلحانه خودداری کنند.

کلید واژه ها: ک ترکیه ک ک پ ک ک پ ک پ توافق اند که یلان سلیمانی


نظر شما :