ارائه طرح 4 بندی چین برای حل مسئله فلسطین

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۹۱۵۸۷۵ سرخط اخبار

284883_483.jpg

دولت چین برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل، طرح 4 بندی را پیشنهاد کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، رئیس جمهور چین در دیدار با رئیس حکومت خودگردان فلسطین در پکن طرح پیشنهادی 4 بندی را برای حل مسئله فلسطین مطرح کرد که محوریت آن بر موضوعات "به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی" و "مبادله زمین با صلح" است.

براساس این گزارش، بخش های چهارگانه این طرح به این شرح است:

اول - ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای 1967 و به پایتختی قدس شرقی و زندگی مسالمت آمیز میان فلسطین و اسرائیل.

رئیس جمهور چین تشکیل دولت مستقل فلسطین دارای حاکمیت کامل در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی را حق غیرقابل تغییر ملت این کشور و کلید حل مسئله فلسطین دانست ولی در عین حال گفت که حق اسرائیل برای بقا و دغدغه های امنیتی معقول آن باید به میزان کافی مورد احترام قرار بگیرد.

دوم - لزوم پافشاری بر "مذاکرات" به عنوان تنها راه منتهی به صلح فلسطین و اسرائیل. تل آویو باید اقدامات ملموسی را برای توقف شهرک سازی به کار گیرد. باید از اقدامات خشونت آمیز علیه شهروندان بی گناه جلوگیری شود. محاصره منطقه غزه لغو و  مسئله اسرای فلسطینی به صورتی که شرایط لازم برای ازسرگیری مذاکرات صلح را فراهم کند حل شود. آشتی ملی میان سایر گروه های فلسطینی انجام شود.

سوم - پافشاری بر اصل "مبادله زمین در مقابل صلح"، عدم استفاده از خشونت و شناسایی مذاکرات به عنوان تنها راه حل مشکلات باقی مانده. طرف های مرتبط با مسئله فلسطین و اسرائیل باید برای ازسرگیری روند صلح در خاورمیانه براساس مبانی موجود از جمله اصل زمین در مقابل صلح، قطعنامه های مرتبط سازمان ملل متحد و طرح صلح اتحادیه عرب تلاش کنند.

چهارم - ارائه حمایت جدی جامعه جهانی از روند صلح خاورمیانه برای پیشرفت در این روند.
 
محمود عباس نخستین رهبر یک کشور از خاورمیانه است که پس از تغییر رئیس جمهور چین، به این کشور سفر کرده است. رئیس جمهور جدید چین چند ماه پیش از این قدرت را در پکن به دست گرفت.

همچنین همزمان، دیروز دوشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وارد شهر شانگهای شد. او در قالب سفر دو جانبه به چین سفر می کند تا این کشور ناخواسته همزمان میزبان سران فلسطین و چین باشد.

این برای نخستین مرتبه در 20 سال گذشته که سران فلسطین و اسرائیل همزمان و برای دو برنامه جداگانه در کشور سومی حضور می یابند.

تاکنون برنامه ای برای ملاقات دو جانبه میان محمود عباس و نتانیاهو برنامه ریزی نشده است اما عباس گفته است در صورتی که نتانیاهو مرزهای سال 1967 را به عنوان مرزهای رسمی فلسطین به رسمیت بشناسد؛ حاضر به دیدار و ملاقات دو جانبه است.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) هم نوشت که این کشور آمادگی برگزاری ملاقات دو جانبه را دارد .
رئیس جمهور چین همچنین بر  ضرورت پافشاری بر مذاکرات به عنوان تنها راه برای صلح فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.

کمک 18 میلیون دلاری چین به فلسطین

دولت چین تصمیم گرفت کمک مالی به مبلغ 15 میلیون دلار به حکومت خودگردان فلسطنین و سه میلیون دلار دیگر برای حمایت از پناهندگان فلسطینی در سوریه اختصاص دهد.
این کمک مالی پس از دیدار سران چین و فلسطین در پکن اعلام شد.

 

کلید واژه ها: فلسطین چین


نظر شما :