واکنش کره شمالی به ورود ناو امریکایی به کره جنوبی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۱۶۰۵۹ سرخط اخبار

دولت کره شمالی ضمن انتقاد شدید از ورود ناو یو اس اس نیمیتز آمریکا به کره جنوبی، آن را تمرینی برای شروع جنگ علیه خود خواند.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی از ورود ناو هواپیما بر یو اس اس نیمیتز ارتش آمریکا که روز گذشته به منظور شرکت در رزمایش مشترک نظامی سئول-واشنگتن وارد بندر بوسان شده بود انتقاد کرد و آن را یک رفتار فوق العاده تحریک آمیز و تمرینی برای شروع جنگ علیه پیونگ یانگ خواند.

براساس این گزارش، یک ناو گروه نیروی دریایی ارتش آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز مسلح به قدرت هسته ای روز گذشته وارد بندر بوسان در جنوب کره جنوبی شد تا در رزمایش هفته جاری مشارکت کند.

ناو یو اس اس نیمیتز که 97000 تن وزن دارد و یکی از بزرگترین کشتی های جنگی جهان است به منظور شرکت در رزمایش 3 روزه مشترک آمریکا و کره جنوبی که در آب های شبه جزیره کره برگزار می شود به منطقه آمده است.

این رزمایش درحالی برگزار می شود که آمریکا و کره جنوبی رزمایش نظامی مشترک پیشین خود که موجب خشم کره شمالی شده بود را به تازگی به پایان رساندند.

رزمایش های سالانه کره جنوبی و آمریکا، موسوم به «فول ایگل» (جوجه عقاب) با شرکت بیش از 10 هزار نیروی نظامی آمریکا و شمار زیادی از نیروهای کره جنوبی از اول مارس 2013 آغاز شده بود.

  کمیته صلح کره شمالی برای اتحاد تاکید کرد کرد که ورود ناو یو اس اس نیمیتز یک رفتار کاملا نابخردانه است که ممکن است ضامن تنش در شبه جزیره کره را دوباره رها کند و خطر بروز جنگ هسته ای در منطقه را افزایش دهد.

کره شمالی منتقد همکاری های نظامی کره جنوبی و آمریکاست، اما این دو کشور روز 5 فروردین اعلام کردند در واکنش به آنچه به زعم آنها «تحرکات اخیر کره شمالی» است، توافقنامه جدیدی برای مقابله نظامی مشترک با پیونگ یانگ تصویب کرده اند.

بر اساس توافقنامه جدید، کره جنوبی می تواند در صورتی که پیونگ یانگ به تهدیدهای اخیر خود ادامه دهد از آمریکا برای مداخله نظامی کمک بخواهد.

تنش در شبه جزیره کره از زمان انجام سومین آزمایش هسته ای توسط پیونگ یانگ در بهمن ماه سال گذشته  رو به فزونی گذاشته است.

کلید واژه ها: آمریکا کره جنوبی نیمیتز کره شمالی


نظر شما :