متکی: مذاکره با آمریکا امکانپذیر است

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۱۶۱۵۱ سرخط اخبار
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رابطه با آمریکا امکانپذیر است و مقدمه آن اراده دو ملت برای این کار است.

به گزارش خبرنگار مهر از اهواز، منوچهر متکی ظهر امروز دوشنبه در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه  شهید چمران اهواز اظهار کرد: حضور در انتخابات که یکی از نمادها و دستاورد های انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ یک رسالت جدی برای همه اقشار جامعه به خصوص قشر جوان جامعه است.

وی با بیان اینکه یکی از نکات الهام بخش انقلاب اسلامی ما انتخابات بوده است، گفت: در انتخابات سالهای گذشته، روسای جمهوری با سلایق سیاسی مختلف انتخاب شدند که این برای جامعه ما بسیار ارزشمند است.

متکی با اشاره به این موضوع که دولت دارای جایگاه استراتژیک بوده ومسئولیت آن کشورداری است، تصریح کرد: دولت باید بتواند بهترین راه را برای اداره کشور پیدا کند و کار آن  گره گشایی از مشکلات معیشت مردم و ارتقای جایگاه زندگی مردم است.

وی همچنین در خصوص جایگاه ولایت فقیه در جامعه اسلامی تصریح کرد: هدایت، سیاستگذاری کلان و هماهنگ کردن قوای سه گانه کشور از مسئولیت های ولایت فقیه در جوامع اسلامی به شمار می رود.

متکی با بیان اینکه مذاکره بین دو کشور ایران و آمریکا  امکان پذیر است، گفت: اولین گام برای مذاکره اراده سیاسی دو ملت است.

کاندیدای ریاست جمهوری، کشورهای ایران و آمریکا را ازجمله  کشورهای مهم جهان و تاثیرگذار بر تحولات منطقه ای و جهانی دانست و گفت: مواضع کشور ما و آمریکا با هم متفاوت است اما آمریکا کشوری است که از مشروعیت مردمی بر خوردار بوده و تنها کشوری که مشروعیت ندارد رژیم صهیونیستی است.

وی افزود:کشور آمریکا در سال های گذشته کلکسیونی از اقدامات را علیه کشور ما انجام داده که آخرین آنها وضع قطعنامه های تحریمی مختلف علیه ایران است.

متکی با اشاره بر اینکه در کشور آمریکا بعد از روی کار آمدن اوباما، وی دو نامه برای مقام معظم رهبری نوشت، اظهار کرد: شعار اوباما در این سال ها ایجاد تغییر بوده است که البته ما در چهار سال اول ریاست جمهوری وی تغییری را شاهد نبودیم اما اگر ما تغییر در عمل آنها را شاهد باشیم مذاکرات را انجام می دهیم.

وی با تاکید بر این موضوع که ما با مدیران اقتصادی در بخشهای مختلف جلسات مشاوره ای داشتیم و وضعیت اقتصادی کشور را رصد کرده ایم، گفت: ما مشکلات  اقتصادی کشور را در 14 بخش از جمله تولید، بورس، وضعیت معیشت مردم و موارد دیگر  گنجانده ایم که محوری ترین برنامه ما برای اقتصاد کشور، رونق بخش تولید است.

کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه افزود: افزایش تولید، گره گشای تورم و گرانی در جامعه است و زمانی که هر کشوری بخواهد پیشرفتی در آن صورت بگیرد باید در ابتدا  از بخش تولید حمایت کرد.

وی در خصوص کناره گیری از ائتلاف پنج پنج نفره گفت: در این ائتلاف قرار بر این بود هر تصمیمی که گرفته می شود بر اساس آرای همه اعضا  باشد و با توجه به نظرسنجی نامزد نهایی این ائتلاف انتخاب شود ولی این طرح مورد اقبال قرار نگرفت و دوستان مطرح کردند که کاندیدای نهایی را بر  اساس قرعه کشی انتخاب کنند؛ یا خود اعضای ائتلاف فرد نهایی را برگزینند.

کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه چنین انتخابی منطقی نیست، اظهار کرد: نهایتا در این بین ابوترابی به عنوان گزینه نهایی ائتلاف انتخاب شد که من گفتم این انتخاب مطابق قاعده و سیاستگذاری ائتلاف نیست.

وی بحث انرژی هسته ای را عامل  تحریم ها برشمرد و عنوان  کرد: هم در دوران خاتمی و هم در دوره احمدی نژاد، نظام به دنبال تثبیت حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته ای بود ولی روش هر دو دولت متفاوت بود.

متکی بحث انرژی هسته ای را در حوزه روابط بین الملل از اولویت های اصلی برشمرد و عنوان کرد: با مدیریت درست و در فضایی مناسب، مشکل تحریم ها را حل می کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری، ثبات مدیریتی را از برنامه های مهم خود برشمرد و بیان کرد: انتخاب مدیران باید بر اساس صلاحیت، توانمندی و تخصص افراد صورت گیرد و اگر ما مدیران را به جا و مناسب انتخاب کنیم با جا به جایی مقامات بلند پایه مدیران در جایگاه خود باقی می مانند.

 

کلید واژه ها: ریاست جمهوری آمریکا


نظر شما :