طرح آمریکا برای تحریم فروش طلا به ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۱۶۴۱۸ سرخط اخبار

بازتاب انهدام دو تیم تروریستی در ایران از سوی وزارت اطلاعات، موضع گیری اتحادیه عرب علیه ایران در قضیه بحرین، موافقت ترکیه با شرکت ایران در کنفرانس حل بحران سوریه، بازرسی یک هواپیمای ایرانی دیگر در عراق و طرح آمریکا برای تحریم مبادلات طلا با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
طرح آمریکا برای تحریم فروش طلا به ایران
 
به گزارش «تابناک»، موضوع انهدام دو تیم تروریستی توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از جمله اخباری است که مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «ترند» در این زمینه می نویسد وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده دو گروه تروریستی که اقدام به قاچاق اسلحه به داخل کشور می کرده را شناسایی و متلاشی کرده است. این خبرگزاری بخشی از بیانیه وزارت اطلاعات را منتشر کرده که در آن آمده: «دشمنان ملت فعالیت های مخرب خود را تشدید کرده و در پی فراهم کردن مقدمات اقدامات فتنه گرانه گوناگون در آستانه انتخابات هستند». ترند اشاره کرده که گفته می شود این گروه ها در حال انتقال شمار قابل توجهی اسلحه از انواع گوناگون بوده اند که در استان های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان دستگیر شده اند.
 
طرح آمریکا برای تحریم فروش طلا به ایران
 
اما در پی موضع گیری های دولت بحرین و سپس امارات علیه ایران، این بار اتحادیه عرب اقدام به اعلام موضع علیه ایران کرده و تهران را به مداخله در بحرین متهم نموده است. به نوشته خبرگزاری کویت، این اتحادیه روز گذشته بیانیه وزارت خارجه ایران درباره بحرین را «تهدیدات خصمانه» خوانده و آن را محکوم کرده است. دبیرخانه اتحادیه عرب همچنین مدعی شده این اظهارات، «غیرمسئولانه» بوده و در روابط بین الملل مسبوق به سابقه نیست. در ادامه ادعاهای مطرح در بیانیه این اتحادیه نیز آمده مواضع وزارت خارجه ایران، مداخله آشکار در امور داخلی بحرین به عنوان یک عضو اتحادیه عرب است و ناقض حقوق بین الملل و قواعد همسایگی است. این اتحادیه از ایران خواسته این گونه موضع گیری ها را متوقف کند.
 
طرح آمریکا برای تحریم فروش طلا به ایران
 
در مطلبی درباره سوریه، روزنامه «تودی زمان» از موافقت دولت ترکیه با مشارکت ایران در کنفرانس حل بحران سوریه خبر داده و می نویسد این اقدام، مورد تأیید و استقبال کارشناسان و تحلیلگران منطقه نیز قرار گرفته است. تودی زمان که در این زمینه با سه کارشناس مصاحبه کرده، می نویسد هر سه این افراد تأکید کرده اند با توجه به اینکه ایران متحد دولت سوریه محسوب می شود، دارای نقش مهمی در این کشور است و به همین دلیل، حضور آن در کنفرانس ژنو ضروری است. به نوشته این روزنامه، دولت ترکیه با شرکت هیچ کشوری در این کنفرانس مخالفت نکرده و اصولاً درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است؛ اما عقیده دارد مهمتر از مشارکت کنندگان، موضوع و دستور کار جلسه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
طرح آمریکا برای تحریم فروش طلا به ایران
 
در خبر دیگری مربوط به منطقه، سایت خبری «عراقی نیوز» از بازرسی مجدد یک هواپیمای ایرانی عازم سوریه از سوی مقامات عراقی خبر داده است. این سایت می نویسد در بیانیه ای که وزارت حمل و نقل عراق منتشر کرده، آمده است مقامات سازمان هواپیمایی عراق یک هواپیمای باری ایران متعلق به هواپیمایی کاسپین را که از تهران عازم پایتخت سوریه بود، وادار به فرود کرده و آن را مورد بازرسی قرار داده اند. با این حال، مقامات امنیتی هیچ گونه ماده یا کالای غیرمجازی را در این هواپیما نیافته اند و به همین سبب، اجازه ادامه مسیر را برای آن صادر کرده اند.
 
طرح آمریکا برای تحریم فروش طلا به ایران
 
در نهایت، در خبری اقتصادی، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» از برنامه دولت آمریکا برای ایجاد مانع در مسیر تجارت طلا با ایران خبر داده است. این سایت می نویسد ایالات متحده تلاش دارد با هدف ضربه زدن به پول ایران، از ورود طلا به این کشور جلوگیری کند. اما منتقدان اشاره می کنند که چنین طرحی در درجه اول به ضرر شهروندان عادی ایرانی خواهد بود؛ نه حکومت. بر اساس این طرح جدید، ایالات متحده از روز اول ژوئیه از هرگونه نقل و انتقال طلا از سوی دولت یا شهروندان ایرانی جلوگیری خواهد کرد. بر این اساس، معاون وزارت خزانه داری آمریکا به دولت ترکیه، امارات و دیگر کشورها هشدار داده که از این تاریخ باید مبادلات طلای خود را نه تنها با دولت، بلکه با شهروندان ایرانی نیز قطع کنند.

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه عرب ترکیه


( ۳ )

نظر شما :