نامه پراکنی‌های اوباما و پوتین

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۱۶۵۷۹ سرخط اخبار

 پوتین در پاسخ به نامه اوباما نظر مسکو را درباره مسائل حساس در روابط دو جانبه آمریکا و روسیه از جمله دفاع موشکی، جنگ داخلی در سوریه، برنامه هسته ای ایران و کره شمالی به وی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، بر اساس این نامه که توسط نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه تحویل رئیس جمهور آمریکا داده شد، مسکو و واشنگتن باید تلاش کنند تا بر خصومت ها غلبه کرده و به عنوان هم پیمان و نه دشمن، با مسائل سیاسی جهانی تعامل کنند.

سفارت روسیه در واشنگتن عنوان داشت که مذاکرات پاتروشف و توماس دانیلون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در فضایی اقتصادی و دوستانه با هدف تدارک برای روابطی در سطوح بالاتر برگزار شده است.

قرار است روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه سی و نهمین نشست گروه هشت در تاریخ 17 ، 18 ژوئن در ایرلند شمالی با یکدیگر دیدار داشته باشند.

در صورتی که در این نشست پیشرفت حاصل شود اوباما سفر ویژه ای را به روسیه پیش از نشست گروه 20 در ماه سپتامبر در سن پترزبورگ انجام خواهد داد.

در ماه آوریل اوباما نامه ای را برای پوتین فرستاد که از سوی دانیلون طی سفر به مسکو تحویل وی داده شد.

اگر چه مضمون این نامه هرگز منتشر نشد اما بر اساس گزارش ها حاوی چند پیشنهاد سازنده با هدف بهبود روابط دو جانبه و همکاری در خصوص مسائل مهم جهانی بوده است.

یوری یوشاکوف، دستیار ریاست جمهوری روسیه در خصوص محتوای این نامه گفته بود که ایده هایی در خصوص برخی از جنبه ها در این نامه بود که دارای برخی عناصر جدید بودند و روسیه با دقت این نامه را مطالعه کرده و به طور مقتضی به آن پاسخ خواهد داد.

دستیار ریاست جمهوری روسیه در تشریح عناصر کلیدی نامه ولادیمیر پوتین گفت این نامه در برگیرنده اغلب مسائل حساس در روابط دو جانبه آمریکا و روسیه از جمله دفاع موشکی، جنگ داخلی در سوریه، برنامه هسته ای ایران و کره شمالی و دیگر عناوین بوده است.

یوشاکف تاکید کرد: موضع روسیه در خصوص دفاع موشکی عموما با طرح های آمریکا برای استقرار جهانی این سیستم ها همگرایی ندارد. البته ما ارزیابی خود را در خصوص وضعیت مربوط به طرح های آمریکا برای دفاع موشکی ارائه خواهیم داد و برآوردهای ما در بسیاری از جنبه ها مخالف دیدگاه آمریکا درباره این مساله است.

پاتروشف همچنین در واشنگتن با چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا و ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه این کشور به منظور بحث درباره همکاری نظامی و روابط دو جانبه دیدار کرد.

کلید واژه ها: روسیه آمریکا دفاع موشکی جانبه روابط دو جانبه روابط دو دو جانبه


نظر شما :