اختلاف های آمریکا و روسیه را پایانی نیست

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۱۵۱۴۹ سرخط اخبار

 یکی از معاونان ارشد رئیس جمهوری روسیه گفت، اختلافات میان مسکو و واشنگتن در خصوص برنامه های آمریکا در استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا در پی مذاکرات در مسکو که با مشاورامنیت ملی اوباما صورت گرفت، همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "تام دانیلون"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقام های ارشد دولت روسیه و همچنین ولادیمیر پوتین، ریاست جمهوری این کشور در مسکو به گفتگو پرداخت.

"یوری یوشاکوف"، معاون سیاست خارجی پوتین گفت: در این مذاکرات هیچ پیشرفتی در خصوص سپر دفاع موشکی حاصل نشد.

مسکو می گوید که سامانه سپر دفاع موشکی آمریکا که با همکاری ناتو در اروپا مسقر می شود، ممکن است امنیت روسیه را تضعیف کرده و تعادل قدرت پس از جنگ سرد در منطقه را مخدوش کند.

پنتاگون ماه گذشته اعلام کرد که چند موشک رهگیر را در آلاسکا برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی مستقر می کند و اعلام کرد که از استقرار یک مدل جدید از موشک رهگیر که قرار بود در اروپا و به عنوان بخشی از سپر دفاع موشکی مستقر شود، صرف نظر می کند.

مقام های آمریکا و ناتو ابراز امیدواری کردند که این تغییر بتواند به بن بست موجود در خصوص روابط میان مسکو و واشنگتن خاتمه دهد و باعث پایان یافتن نگرانی های روسیه در مورد استقرار این سپر دفاع موشکی در اروپا شود.

با این حال، معاون سیاست خارجی پوتین اعلام کرد که پیشنهادهای واشنگتن که توسط مشاور امنیت ملی کاخ سفید به روسیه آورده شده هیچ اشاره ای به این موضوع نداشت و ما را خیلی خوشحال نکرد. همچنین مسکو این پیشنهادها را بعدا مورد ارزیابی قرار می دهد.

برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا برای چندین سال است که باعث تیره و تار شدن روابط میان مسکو و واشنگتن شده است.

دو کشور همچنین در خصوص اوضاع سوریه نیز دچار اختلافاتی هستند و روابط میان آنها دچار تنش است.

کلید واژه ها: مسکو دفاع موشکی روسیه اروپا آمریکا واشنگتن


نظر شما :