مسکو باز هم هشدار داد

۲۶ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۱۰۴۳۵ سرخط اخبار

ˈدمیتری راگوزینˈ معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه، نسبت به استقرار اجزای سامانه موشکی آمریکا در مجاورت مرزهای کشورش هشدار داد و گفت: استقرار سیستم های پدافند موشکی دریایی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه، واکنش بسیار شدید مسکو را در پی خواهد داشت.

 

به گزارش ایرنا و به نقل از رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ، ˈدمیتری راگوزینˈ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات احتمالی روسیه در صورت ایجاد سیستم پدافند موشکی جهانی آمریکا افزود: تدابیری را برای دفاع موثر از توانمندی نیروی اتمی راهبردی روسیه می اندیشیم.

روسیه استقرار سامانه موشکی آمریکا در مجاورت مرزهای خود به ویژه در اروپا را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند که به عقیده مقامهای روس توانمندی نیروی اتمی این کشور را تضعیف می کند.

معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه گفت: روسیه نه فقط به تجهیز سیستم های عبور موشک ها از انواع مجموعه های پدافند موشکی دشمن می اندیشد تا شرایط برای وارد آوردن حداکثر خسارت به متجاوز تامین شود، بلکه با اقدامات بازدارنده تلاش دارد هیچ کس حتی به فکر حمله به روسیه هم نیفتند.

وی اضافه کرد: طرح سامانه موشکی آمریکا در شکل کنونی خود عامل بی ثباتی است که باعث آغاز رقابت تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا و ناتو می شود.

مقام روس تاکید کرد: باید با صراحت با آنان در این مورد سخن گفت و من چهار سال سفیر در ناتو بودم و می دانم چه زبانی را بهتر می فهمند.

مقام های روس بارها اعلام کرده اند که طرح سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا به دلیل تاثیر منفی بر توانمندی های راهبردی موشکی مسکو خط قرمز کرملین در مذاکره با اردوگاه غرب به سرکردگی آمریکا محسوب می شود.

آلکساندر گروشکوˈ نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هفته گذشته به وجود بن بست در مذاکرات کشورش با ناتو درباره طرح آمریکایی استقرار سپر دفاع موشکی در قاره اروپا اذعان کرد.

گروشکو گفت: در صورتی که ناتو موضع خود را در مساله سامانه پدافند موشکی قاره اروپا تغییر ندهد، نمی تواند اختلافات خود با روسیه درباره این موضوع را حل کند.

اجرای خزنده و گام به گام طرح استقرار سپر موشکی آمریکا در مرزهای غربی روسیه از اختلافات اصلی مسکو با غرب است.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه یک هفته پیش به وجود تنش در روابط کشورش با آمریکا و اختلافات عمیق دو طرف در مسایلی همچون سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا اذعان کرده بود.

نخست وزیر روسیه با بیان این که همکاریهای مسکو و واشنگتن در دوره نوسازی در برخی عرصه ها همچون قرارداد ˈاستارت-2ˈ و موافقتنامه ترانزیت محموله های نظامی ناتو به افغانستان از طریق روسیه سودمند بود، گفت: اما در نیمه دوم سال 2011 و سال 2012، مساله استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا به مساله عمده مورد اختلاف دو کشور تبدیل شد.

وی تصریح کرد: دو کشور همچنان درباره مساله سامانه موشکی قاره اروپا اختلاف دارند و این مساله در دستور کار مذاکره با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا قرار خواهد داشت.

اختلاف بر سر سپر موشکی آمریکا در اروپا میان مسکو و واشنگتن در یک سال اخیر تا حدی بالا گرفت که وزیر امور خارجه روسیه اواخر سال گذشته به صراحت اعلام کرد که مذاکرات کشورش با غربی ها بر سر این طرح به بن بست رسیده است.

متوقف شدن مذاکرات کرملین و کاخ سفید بر سر سپر موشکی از سوی کارشناسان مسایل سیاسی به عنوان خط بطلانی بر سیاست ˈنوسازیˈ در روابط روسیه و آمریکا ارزیابی شد که مدودیف و اوباما از آن به عنوان دستاورد چشمگیر دولت های خود در عرصه سیاست خارجی یاد می کردند.

از سوی دیگر به دنبال اقدام آمریکا در احیای موافقتنامه استقرار بخشی از اجزای سپر دفاع موشکی در خاک لهستان و جمهوری چک که اجرای آن از تابستان 2010 متوقف شده بود، تنش در مناسبات روسیه و آمریکا بار دیگر بالا گرفت.

دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه اواخر سال گذشته میلادی در یک برنامه غافلگیرانه با حضور در استان کالینینگراد در مجاورت مرزهای لهستان، سامانه جدید ردیابی با شعاع پوشش شش هزار کیلومتر را افتتاح کرد.

به عقیده کارشناسان، تصمیم روسیه برای استقرار موشک های اس-400 در جنوب این کشور در ارتباط با توافق ترکیه با آمریکا برای میزبانی ایستگاه ردیابی موشکی آمریکایی در این کشور است و مسکو قصد دارد با استقرار موشک های پیشرفته، تاثیر تسلیحات راهبردی آمریکایی را به حداقل کاهش دهد.

 

کلید واژه ها: روسیه آمریکا سامانه موشکی آمریکا موشکی آمریکا در اروپا مسکو سامانه موشکی قاره اروپا سامانه موشکی آمریکا ناتو پدافند موشکی پدافند سامانه موشکی آمریکا در وزیر روسیه کشورش


نظر شما :