ابهام در صادرات خاک ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۱۶۵۸۳ سرخط اخبار

اخیرا موضوع مربوط به صادرات خاک کشاورزی استان های بوشهر و هرمزگان از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده، موضوعی که مدیران مرتبط به این حوزه در استان بوشهر آن را رد می کنند.

به گزارش فارس، برخی نمایندگان مجلس از صادرات خاک شیرین استان های بوشهر و هرمزگان به کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داده بودند که این اقدام در قالب شن و ماسه انجام می شود تا شکل قانونی به خود بگیرد.

گفته می شود صادرات خاک کشاورزی ممنوع است و برای صادرات خاک باید از صافی گمرک رد شود، در همین ارتباط یک مقام مسئول در گمرک بوشهر هم موضوع صادرات خاک کشاورزی را رد کرده و می گوید چنین کاری ممنوع است و هم اینکه صادرات هر گونه خاک با مجوز باید انجام شود.

صادرات خاک اراضی کشاورزی ممنوع است

معاون امور گمرکی اداره کل گمرک استان بوشهر گفت: صادرات خاک کشاورزی ممنوع است و صادرات خاک های صنعتی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد.

عبدالله طالبی گفت: صادرات خاک حاصلخیز به خارج از کشور ممنوع است و بازرگانان صادرات هرگونه خاک های معدنی و صنعتی را با مجوز کارشناسان جهاد کشاورزی انجام می دهند.

وی اهمیت خاک کشاورزی را یادآور شد و گفت: اهمیت خاک حاصلخیز کشاورزی به گونه ای است که تولید هر سانتی متر مربع خاک کشاورزی بیش از 300 سال طول می کشد.

معاون گمرک استان بوشهر افزود: البته صادرات خاک های صنعتی مانند سنگ گچ، سنگ آهک، سیمان، شن و ماسه که نیاز به مجوز منابع طبیعی ندارد.

در همین حال چند تن از مسئولان جهاد کشاورزی بوشهر هم به موضوع صادرات خاک کشاورزی اشاراتی داشته و عنوان کردند با توجه به حجم بالای خاک کشاورزی امکان قاچاق آن هم وجود ندارد.

یکی از نمایندگان مجلس گفته بود خاک کشاورزی در قالب محموله های ماسه و شن صادر می شود، اما مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی بوشهر این موضوع را رد می کند.

امکان قاچاق خاک کشاورزی وجود ندارد

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان بوشهر به خبرنگار ما گفت: خرید و فروش اراضی به عهده این مدیریت نیست و تنها برنامه های زیربنایی اراضی کشاورزی شامل تقویت اراضی و تجهیز اراضی به سامانه های جدید آبیاری به عهده این مدیریت است.

منصور نوذری با بیان اینکه اراضی کشاورزی در اختیار مالکین است، تصریح کرد: ضخامت لایه خاک اراضی کمتر از 30 سانتیمتر است و هیچ کشاورزی در تخریب اراضی حاصلخیز خود برای برداشت خاک آن اقدام نمی کند، چون نه تنها مقرون به صرفه نیست، بلکه موجب نابود شدن زمین می شود که امکان بازسازی و جبران آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ماسه بادی هایی که در تپه های منطقه بردخون وجود دارد هر چند این ماسه ها شیرین است ولی از مواد آلی برای تولید محصولات کشاورزی بی بهره است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد:  استان بوشهر دارای 320 هزار و 435 هکتار اراضی قابل کشت است که سطح زیرکشت اراضی کشاورزی 234 هزار و 48 هکتار، سطح زیر کشت محصولات زراعی 189 هزار و 465 هکتار و سطح زیر کشت محصولات باغی نیز 44 هزار و 583 هکتار است.

وی گفت: باید اذعان داشت با توجه به اینکه اراضی استان بوشهر از نوع فقیر محسوب می شود، امکان خاکبرداری و برداشت خاک وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفته خاک معدنی همچون شن و ماسه صادر می شود، اما امکانی برای صدور خاک نباتی و امکان برداشت خاک نباتی در استان بوشهر وجود ندارد.

صادرات خاک کشاورزی در استان بوشهر مشاهده نشده است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: خاک معدنی صادر می شود، ولی امکان صدور خاک نباتی وجود ندارد.

فرهاد فخری با بیان اینکه برداشت خاک نباتی در استان بوشهر به لحاظ اینکه ضخامت آن بسیار کم است وجود ندارد تصریح کرد: بافت اراضی کشاورزی استان بوشهر به گونه ای است که با برداشت 20 تا 30 سانتیمتر از آن به اراضی آهکی و دیگر مواد معدنی و یا به اراضی شور می رسد که امکان برداشت وجود ندارد.

وی تاکید کرد:  صادرات خاک حاصلخیز کشاورزی در استان بوشهر تاکنون مشاهده نشده است و تنها خاک های صنعتی و معدنی این هم با انجام آزمایشات لازم صادر می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر اضافه کرد: صدور خاک های رسی برای استفاده در پیست های دو و میدانی، دوچرخه سواری و در زمین های تنیس امکان پذیر است چراکه این نوع خاک ها به عنوان خاک صنعتی محسوب می شود و برای کشت غیرقابل استفاده است.

فخری بیان کرد: خاک های که محدویت کشت در آنها وجود دارد و غیرقابل استفاده در اراضی کشاورزی است با ارائه مجوزهای لازم برای استفاده در ساخت و سازها می توان صادر کرد.

با توجه به کنترل و نظارت جدی گمرک بر محموله های صادراتی و تاکید جهاد کشاورزی بر عدم مشاهده صادرات خاک از استان بوشهر، تنها راه آن باید از راه قاچاق باشد که با وجود حجم خاک کشاورزی امکان قاچاق هم وجود ندارد

کلید واژه ها: کشاورزی بوشهر استان بوشهر اراضی صادرات خاک کشاورزی صادرات خاک جهاد کشاورزی جهاد خاک های ماسه برداشت اراضی کشاورزی کشت کشاورزی در گمرک ممنوع صادرات خاک کشاورزی صنعتی معدنی در استان بوشهر در استان صادر هکتار نباتی حاصلخیز کشاورزی استان مجوز ممنوع است و صادر می برداشت خاک شن منابع طبیعی خاک نباتی قاچاق


نظر شما :