کری سوریه را تهدید کرد

۰۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۹۱۶۷۳۱ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای روس خود در پاریس تأکید کرد که واشنگتن و مسکو به هرگونه استفاده احتمالی از سلاح های شیمیایی در سوریه پاسخ خواهند داد.

به گزارش فارس به نقل از صدای روسیه، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه، در دیدار با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در پاریس، اعلام کرد که درباره وضعیت انسانی مردم سوریه که در نتیجه درگیری های این کشور در معرض خطر قرار گرفتند، گفت وگو کردند.

کری تصریح کرد: آمریکا و روسیه توافق کردند تا به شدت به هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه پاسخ دهند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از احتمال استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه تأکید کرد که آمریکا و روسیه همچنان به قائده اصلی کنفرانس سال گذشته «ژنو» پایبند هستند که این قاعده اجازه تشکیل یک دولت موقت در سوریه را می دهد و به مردم این کشور اجازه می دهد درباره آینده کشورشان تصمیم گیری کنند.

لاوروف نیز از جانب خود گفت: ما این مسئله را به اشتراک گذاشتیم، آنهایی که در نشست ژنو 30 ژوئن سال گذشته میلادی حضور داشتند، به طور خودکار به نشست پیشنهادی ژنو دعوت شده است اما ما تمایل داریم این لیست را افزایش دهیم تا تمامی بازیگران خارجی که در وضعیت سوریه به هر شیوه ای نقش دارند، در این نشست شرکت داشته باشند.

سال گذشته میلادی، جلسه ای یک روزه با شرکت وزیران خارجه و نمایندگان اعزامی کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، قطر، ترکیه، عراق و کویت و همچنین دبیران کل سازمان ملل و اتحادیه عرب به منظور یافتن راه حلی برای بحران سوریه در ژنو برگزار شد و بررسی طرح پیشنهادی «کوفی عنان»، نماینده سابق ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت در سوریه نیز در دستور کار قرار داشت.

طرحی که در اصول مورد توافق شرکت کنندگان نشست ژنو سال گذشته قرار گرفت، شامل پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی وحدت ملی با شرکت نمایندگان دولت فعلی سوریه و مخالفان بود.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا روسیه ژنو


نظر شما :