مسئول حمله به زائران ایرانی که بود؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۱۷۱۰۷ سرخط اخبار

وجه مطبوعات بین المللی به واقعه حمله تروریستی به زائران ایرانی در عراق، پیروزی های حزب الله در سوریه با حمایت ایران، ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران، هشدار سفارت ایران در ترکیه به اتباع ایرانی در این کشور و تکذیب خبر همکاری ایران با تاجیکستان برای بازگرداندن الفبای عربی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
مسئول حمله به زائران ایرانی در عراق که بود؟
 
به گزارش «تابناک»، موضوع حمله تروریستی به گروهی از زائران ایرانی در عراق، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد تروریست های انتحاری، روز گذشته خودروهای خود را به یک اتوبوس حامل زائران ایرانی و نیز یک ایستگاه پلیس کوبیدند که در نتیجه آن، دستکم 17 تن کشته شدند. به نوشته رویترز، مسئولیت این رویداد متوجه شاخه محلی گروه «القاعده» و نیز ستیزه جویان سنی مذهب عراقی وابسته به این گروه است که با توجه به اوضاع سوریه، تلاش دارند گونه ای از درگیری های فرقه ای میان شیعه و سنی را در منطقه به راه بیندازند. این خبرگزاری در ادامه به بیان جزئیاتی از حادثه روز گذشته پرداخته است. 
 
مسئول حمله به زائران ایرانی در عراق که بود؟
 
این در حالی است که گزارش ها و تحلیل های مربوط به سوریه، همچنان بر پیروزی نیروهای دولتی با حمایت حزب الله و ایران تأکید دارند. «یو اس ای تودی» از جمله مطبوعاتی است که امروز به این موضوع پرداخته و از پیروزی حزب الله در سوریه با حمایت ایران سخن به میان آورده است. این روزنامه به طور خاص به ریشه ها و دلایل حضور نیروهای حزب الله در عرصه درگیری های سوریه و نیز حمایت ایران از این سازمان پرداخته است. قدرت گیری گروه های تکفیری در میان شورشیان مخالف اسد که دشمنی آشکاری با شیعیان دارند، حمایت دیرپای دولت سوریه از حزب الله و نیز حمایت کشورهای عربی مخالف حزب الله از شورشیان سوری، از جمله دلایل حمایت حزب الله از دولت سوریه است که در این مطلب مورد اشاره قرار گرفته است. 
 
مسئول حمله به زائران ایرانی در عراق که بود؟
 
روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی مدعی شده نتیجه برخی تحقیقات و بررسی های انجام گرفته در چارچوب رژیم اسرائیل، ادعاهای نخست وزیر این رژیم درباره برنامه هسته ای ایران را تأیید می کند. این روزنامه می نویسد بنیامین نتانیاهو، هفته گذشته درباره برنامه هسته ای ایران اظهار داشت دیپلماسی و ابزارهای سیاسی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران کافی نیست و این ابرازها باید با «تهدید نظامی معتبر» همراه شود. اکنون، به نوشته تایمز اسرائیل، گزارش هایی از سوی آموس یالدین، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل و همچنین موسسه مطالعات راهبردی امنیتی آمریکا انتشار یافته که سیاست کنونی ایالات متحده در قبال برنامه هسته ای ایران را زیر سوال می برد و به نوعی، ادعاهای نتانیاهو را تکرار می کند. 
 
مسئول حمله به زائران ایرانی در عراق که بود؟
 
هشدار سفارت ایران در آنکارا به اتباع ایرانی حاضر در ترکیه، موضوعی است که مورد توجه روزنامه «حریت» قرار گرفته است. این روزنامه می نویسد سفارت ایران در آنکارا از گردشگران، ساکنان و دانشجویان حاضر در ترکیه درخواست کرده از محل های برگزاری تظاهرات ها و همچنین مکان هایی که تجمع در آن ها از سوی پلیس ممنوع اعلام شده، دوری کنند. در بیانیه ای که این سفارتخانه منتشر کرده، همچنین از وزارت خارجه ترکیه درخواست شده درباره برخی گزارش های محرک در مطبوعات و رسانه های ترکیه مبنی بر دستگیری برخی اتباع ایرانی که گفته شده قصد تحریک تظاهرکنندگان را داشته اند، توضیح داده شود. حریت اشاره می کند یک تبعه ایرانی که به چنین جرمی بازداشت شده بود، اکنون آزاد شده است. 
 
مسئول حمله به زائران ایرانی در عراق که بود؟
 
در نهایت، سایت خبری «آسیا پلاس» تاجیکستان، برخی گزارش های منتشر شده درباره تلاش دولت این کشور برای بازگرداندن الفبای عربی به نظام آموزشی این کشور با کمک ایران را تکذیب کرده است. به نوشته این سایت، وزارت آموزش تاجیکستان، گزارش منتشر شده در یک خبرگزاری ایرانی مبنی بر تصمیم این کشور برای بازگشت به الفبای عربی را تکذیب کرده و آن را بی اساس خوانده است. در بیانیه این وزارتخانه اعلام شده بر خلاف این گونه گزارش ها، موضوع دیدار نورالدین سعیداف، وزیر آموزش تاجیکستان با معاون وزیر آموزش و پرورش ایران و نیز سفیر ایران در دوشنبه، صرفاً مسائل مربوط به همکاری دو کشور در حوزه آموزش و پرورش بوده است.   
 

کلید واژه ها: حزب الله سوریه ترکیه برنامه هسته ای ایران


نظر شما :