واشنگتن پست تحلیل کرد

ظهور ایران به عنوان برنده بحران سوریه

۲۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۱۷۲۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
پس از اینکه نیروهای اسد توانستند القصیر را به کمک حزب الله به تصرف خود درآورند، حامیان و دشمنان ایران با واقیعت جدیدی مواجه شده اند: اینکه توازن قدرت در منطقه به نفع تهران در حال تغییر است.
ظهور ایران به عنوان برنده بحران سوریه

دیپلماسی ایرانی: در حالی که جنبش حزب الله لبنان در نبردی مشارکت دارد که به بقای حکومت بشار اسد کمک می کند، ایران به عنوان اصلی ترین حامی این گروه به پیروز بزرگ میدان تبدیل می شود.

به گزارش واشینگتن پست، باوجود تمامی تلاش ها، نتیجه جنگ سوریه همچنان در ابهام قرار دارد. اما پس از اینکه نیروهای اسد توانستند القصیر را به کمک حزب الله به تصرف خود درآورند، حامیان و دشمنان ایران با واقیعت جدیدی مواجه شده اند: اینکه توازن قدرت در منطقه به نفع ایران در حال تغییر است.

مصطفی علنی، مدیر بخش امنیتی و دفاعی شورای تحقیقات خلیج فارس می گوید:این یک جنگ ایرانی است و دیگر تنها جنگ شوریه به شمار نمی رود. اکنون مساله به هژمونی در منطقه مربوط می شود.

درگیری های سوریه در حال حاضر به خارج از مرزهای این کشور سرایت کرده است. کشوری که در قلب خاورمیانه قرار دارد. علنی می گوید از سوی دیگر نفوذ ایران در سوریه دیگر موضوعات مانند مذاکره بر سر برنامه های هسته ای و بحران در عراق و لبنان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به گفته وی در صورتی که ایران در سوریه پیروز شود و بشار اسد رئیس جمهور باقی بماند، این سیاست ایران به طور گسترده تری دنبال خواهد شد.

از نگاه ایران، بقای اسد، کنترل ایران بر کریدورهایی که از تهران تا بغداد و بیروت گسترانیده شده اند را افزایش می دهد. البته ایران می کوشد مداخله آشکار در سوریه را به حداقل برساند. گزارش ها حاکی از آن است که ایران تسلیحات، منابع مالی و مشاوره ای را در اختیار دولت اسد قرار می دهد اما بیشتر نیروی انسانی مورد نیاز برای حمایت از اسد از طریق گروه حزب الله تامین می شود که در سال های 1980 با کمک سپاه پاسداران بنیانگذاری شد.

تحلیلگران می گویند حزب الله بخشی از استراتژی ایران است و پیروزی این گروه به معنی پیروزی ایران، سوریه و عراق در مقابل نیروهای تحت حمایت ایالات متحده است.

در صورتی که ایران در سوریه پیروز شود و بشار اسد رئیس جمهور باقی بماند،  سیاست جاری این کشور در سوریه به طور گسترده تری در منطقه دنبال خواهد شد.

این در حالی است که آمریکا از ارسال سلاح برای معترضان سوری خودداری می کند و به همین دلیل مورد انتقاد گروه های حامی مخالفان قرار دارد. برخی می گویند واشنگتن در مورد سوریه تنها حرف می زند اما تهران عمل می کند.

این نخستین باری نیست که ایران از زمان انقلاب اسلامی از ایالات متحده پیشی می گیرد. اما پیروزی ایران در سوریه به معنی قدرت گرفتن بیشتر شیعیان است که می تواند جنگی خونین در خاورمیانه به راه بیاندازد.  شرایط کنونی در عراق و لبنان حاکی از آن است که منطقه به وضوح از ظرفیت به آتش کشیده شدن بر سر اختلافات شیعه و سنی که ریشه تاریخی دارد، برخوردار است.

عربستان سعودی قدرت سنی منطقه و متحد نزدیک واشنگتن نمی تواند با هر هم خوردن توازن قدرت به نفع ایران کنار بیاید. این یک شکست برای ریاض خواهد بود و عربستان آن را نمی پذیرد. به همین دلیل سعودی ها به کمک آمریکا و یا بدون آن دست به اقدام خواهند زد. از نظر عربستان، سوریه قلب جهان عرب است و به همین دلیل نمی توان آن را به ایران تقدیم کرد.

تحلیلگران می گویند یکی از اقدامات مد نظر عربستان می تواند تسهیل روند انتقال سلاح به معارضان سوری باشد. هرچند ارتش آزاد سوریه مقادیری سلاح از ترکیه، عربستان و قطر دریافت می کند اما آمریکا با این روند موافق نیست.

این در حالی است که تحلیلگران نظامی هشدار می دهند که پیامد القصیر می تواند زمینه ساز یک جنگ طولانی و غیر قابل پیش بینی در منطقه باشد. حزب الله در القصیر نشان داد که می تواند در تحولات سوریه نقش آفرینی کند و به این ترتیب هرگونه تردید در مورد در جریان بودن جنگ نیابتی در سوریه از بین رفت.

به این ترتیب در صورتی که ایالات متحده برای حمایت از معارضان سوری تصمیم گیری کند، متحدان اسد نیز اقدامات خود را تشدید خواهند کرد.

اکنون نبرد سوریه منطقه ای شده است و متاسفانه هر قطبی برای نقش آفرینی جدی تر در سوریه اقدام کند، قطب دیگر را به تندروی بیشتر ترغیب خواهد کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: سوریه حزب الله عربستان


نظر شما :