واکنش رسانه های عرب به پیروزی شیخ اعتدال

و ناگهان روحانی پیروز شد

۲۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۱۷۴۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه سهم دیپلماسی در انتخابات
الجزیره می‌نویسد که اعراب پیروزی روحانی را به مثابه گشایش دریچه‌ای جدید در روابط ایران با کشورهای عربی قلمداد می‌کنند.
و ناگهان روحانی پیروز شد

دیپلماسی ایرانی: پیروزی حسن روحانی در انتخاب ریاست جمهوری ایران آن هم در دور اول و با آرای بالا در راس رسانه های عربی قرار گرفته است. مردی که همه او را مرد اعتدال می شناسند، اکنون سکاندار امور کشوری شده که نقشی به سزا در تمامی تحولات منطقه ای دارد و قطعه ای جدا ناپذیر از تمامی معادلات منطقه ای محسوب می شود. روحانی در حالی یازدهمین رئیس جمهور ایران می شود که سابقه ای طولانی در عرصه سیاست بین الملل ایران به ویژه در تعامل با غرب دارد. رویکرد تعامل با کشورهای همسایه و کشورهای عربی نیز از مهمترین مباحث او در سیاست خارجی محسوب می شود.

النهار: روحانی معتدل خلاف انتظارات ظاهر شد

روزنامه لبنانی النهار که از روزنامه های نزدیک به جریان 14 مارس، جریان سیاسی رقیب حزب الله و 8 مارس محسوب می شود، پیروزی حسن روحانی را پیروزی اعتدال در انتخابات ایران نامید و نوشت که پیروزی وی به 8 سال دولتمداری محافظه کاران در ایران پایان داد. شاید پیروزی مرد روحانی معتدل ایران چندان برای خودش هم قابل پیش بینی نبود. اما هنگامی که عصر شنبه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد، مشخص شد که وی از رقبایش با فاصله بسیاری جلوتر است. رقبایی که همگی از اعضای جریان محافظه کار ایران محسوب می شوند.

این روزنامه در گزارشی دیگر می نویسد که با اعلام پیروزی حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، جریان های سیاسی لبنانی همگی احساس آسودگی کردند. به ویژه که ایران نفوذی غیر قابل انکار در حزب الله لبنان دارد و همین دلیلی شد تا همه به دقت انتخابات ریاست جمهوری ایران را دنبال کنند. با اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، جریان های سیاسی لبنان هم صدا با واکنش های بین المللی از این پیروزی استقبال کردند و از آن جا که او را نماینده جریان اعتدال می دانند، امیدواری تازه ای در قلبشان زنده شده است.

الجزیره: آمادگی جامعه جهانی برای تعامل با روحانی

شبکه خبری الجزیره در وبسایت خود به استقبال جامعه جهانی از پیروزی حسن روحانی اشاره می کند و می نویسد که پایتخت های اروپایی اعلام آمادگی کرده اند که فورا با او به تعامل برخواهند خواست و ابراز امیدواری کرده اند که تهران در پرونده های هسته ای و درگیری های سوریه با آنها همکاری کند.

این شبکه در ادامه به استقبال جامعه عربی نیز اشاره کرده و می نویسد که اعراب پیروزی روحانی را به مثابه گشایش دریچه ای جدید در روابط ایران با کشورهای عربی قلمداد می کنند.

القدس العربی: جشن ایرانی ها برای پیروزی روحانی

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز در گزارشی به شادی مردم تهران در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره می کند و می نویسد، پیروزی وی به هشت سال دولتداری محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری محافظه کار ایران پایان داد.

در ادامه این گزارش آمده است، پیروزی روحانی موجی از شادی را نزد ایرانی ها به وجود آورد. آنها پس از اعلام برنده نهایی انتخابات به خیابان ها آمدند و با شور و شوق از پیروزی نامزد مورد حمایتشان استقبال کردند.

القبس: دیپلمات معمم رئیس جمهور ایران شد

روزنامه کویتی القبس نیز می نویسد که پیروزی شیخ حسن روحانی 65 ساله آن هم در دور اول انتخابات برای همگان چه ایرانی ها و چه خارجی ها غیر قابل انتظار بود. به جرات می توان گفت که همه از این پیروزی شوکه شدند.

این روزنامه در ادامه می نویسد، حمایت اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان از شیخ اعتدال باعث شد تا وی رای ای خیره کننده به دست آورد و فاصله ای عجیب از نامزدهای محافظه کار بگیرد. شیخ حسن روحانی سیاستمداری چیره، مذاکره کننده ای ماهر، شیخی دیپلمات و از منتقدین جدی محمود احمدی نژاد بود. وی از جمله چهره هایی است که خواستار بهبود روابط متشنج میان ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده است.

الزمان: استقبال جهان از رئیس جمهوری جدید ایران

روزنامه الزمان، چاپ لندن که از روزنامه های منتقد دولت عراق محسوب می شود، در گزارشی به استقبال جامعه جهانی از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته و می نویسد، انتخاب او پیروزی قاطع و شوک آوری در برابر محافظه کاران تندرو بود، به ویژه که وی بدون رفتن به دور دوم در همان دور اول پیروز انتخابات شد.

این روزنامه عراقی همچنین می نویسد که پیش بینی نمی شود که با پیروزی روحانی تحول تازه ای در روابط ایران با جامعه غربی یا تغییری در مواضع ایران در قبال سوریه و جنگ داخلی آن حاصل شود. این دو پرونده از مهم ترین قضایای امنیت ملی هستند که تصمیم گیری بر سر آنها فراتر از اختیارات رئیس جمهوری است.

الاهرام: و ناگهان روحانی در همان دور اول رئیس جمهور ایران شد

روزنامه مصری الاهرام نیز نوشت که به دلیل چند دستگی موجود در میان محافظه کاران و وحدتی که میان اصلاح طلبان و معتدلین به وجود آمد، جریان اعتدال توانست در ایران پیروز شود و نامزد خود، حسن روحانی را به کرسی ریاست جمهوری ایران بنشاند. این پیروزی اتفاقی ناگهانی از عیار سنگین بود. رئیس جمهوری ایران کسی شد که هیچ کس توقع پیروزی او را نداشت.

این روزنامه همچنین می نویسد که پیش بینی نمی شود با پیروزی روحانی تغییر ملموسی در روابط تهران و غرب حاصل شود اما نفس پیروزی روحانی باعث می شود که سیاست خارجی ایران کمتر از دولت احمدی نژاد رویکرد تهاجمی داشته باشد.

الحیات: چرا اصولگرایان شکست خوردند؟

روزنامه الحیات، چاپ بیروت نیز در گزارشی از انتخابات ایران شکست اصولگرایان در برابر نامزد اصلاح طلبان را شکستی سخت برای آنها خوانده و می نویسد که پیروزی حسن روحانی نه برای اصولگرایان و نه برای اصلاح طلبان قابل باور نبود. حتی مشارکت گسترده مردم ایران در این انتخابات نیز برای هیچ کس قابل تصور نبود.

این روزنامه شکست اصولگرایان در این انتخابات را عدم یکپارچگی آنها در برابر نامزد واحد اصلاح طلبان می داند و می نویسد که کناره گیری محمدرضا عارف از انتخابات ریاست جمهوری ایران به سود حسن روحانی حماسه سیاسی ایجاد کرد و نه تنها اصلاح طلبان بلکه اصولگرایان را نیز به سمت انتخاب گزینه اعتدال در این انتخابات پیش برد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حسن روحانی انتخابات ریاست جمهوری ایران


نظر شما :