تحلیل اشپیگل از پیروزی روحانی

۲۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۱۷۴۲۶ سرخط اخبار

یک هفته نامه آلمانی در گزارشی با بررسی سوابق رئیس جمهور برگزیده ایران نوشت: وی با رویکردی عملگرایانه امکان از سرگیری گفت وگوهای بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را بیشتر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته نامه آلمانی «اشپیگل» از «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب ایران به عنوان میانه رویی نام برد که می تواند آغازی تازه برای برنامه هسته ای ایران باشد چرا که  وی کسی است که در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

این هفته نامه آلمانی نوشت که روحانی بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد. در واقع پیروزی وی را می توان پایانی بر افراط گرایی دانست. با روحانی سیاست روی دیگری از خود را نشان می دهد.بعد از احمدی نژاد، بار دیگر یک روحانی عالی رتبه ریاست جمهوری ایران را بر عهده گرفت. وی کسی است که توانایی کلامی وی در راستای تعامل اثبات شده است. ضمن اینکه وی یک ایده الوژیست نیست. آنچه روحانی در ارتباط با غرب در نظر دارد، عملگرایانه و واقع بینانه است.

همچنین انتظار می رود گفت وگوها درباره برنامه هسته ای ایران که مدتی است متوقف شده، بار دیگر از سر گرفته شود. روحانی امیدوار است که غرب رویکرد جدیدی در مواجهه با ایران و بر اساس احترام متقابل در پیش گیرد.

«برنارد هورساده» کارشناس ایران در یک موسسه مطالعاتی فرانسوی در این مورد گفت: «تغییر رئیس جمهور در ایران همیشه امکانی برای شروعی دوباره فراهم می کند.در دوران احمدی نژاد اعتماد متقابل ( میان غرب و ایران) از بین رفته بود.»

هورساده معتقد است که روحانی کسی است که می توان با وی به توافق رسید.

رئیس جمهور جدید ایران در دوران فعالیتش در این سمت خاطرات هزار و 200 صفحه ای خود را در این زمینه نوشت با عنوان: « امینت ملی و دیپلماسی هسته ای» و به این وسیله خود را به بسیاری معرفی کرد. وی در این کتاب تاکید کرد که ایران حق دارد تا انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشد و وی می خواهد در این زمینه گفت وگو صورت گیرد

اشپیگل نوشت که حسن روحانی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران چهره ای شناخته شده در عرصه جهانی است وی از سال 2003 تا 2005 مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورش بود و اکنون وی در جایگاه رئیس جمهور می تواند بر جو حاکم و لحن دیپلمات های ایران در مذاکرات هسته ای تاثیرگذار باشد.

کلید واژه ها: روحانی برنامه هسته ای ایران


نظر شما :