نخستین واکنش اوباما به انتخاب روحانی

۲۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۱۷۵۰۱ سرخط اخبار

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش رسمی خود به انتخاب حسن روحانی به عنوان هفتمین ریاست جمهوری آمریکا گفت به این انتخاب خوش بین است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز اوباما که در حاشیه اجلاس هشت کشور صنعتی در یک کنفرانس مطبوعاتی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود سخن می گفت اظهار کرد امیدوار است با این انتخاب بتوان گفتگوهایی را آغاز کرد که به حل مساله هسته ای ایران منجر شود.

اوباما همچنین در مصاحبه ای با شبکه " پی بی اس" آمریکا که روز گذشته پخش شد گفت که انتخابات اخیر ایران نشانه ای از این مساله است که مردم ایران تغییر می خواهند.

اوباما در گفتگو با برنامه معروف " چارلی رز" گفت؛ مردم ایران با این انتخاب به تندروها " نه " گفتند؛ تندروهایی که در هیچ جایی و در مورد هیچ مساله ای حاضر به مصالحه نیستند.
وی افزود این انتخاب  نشانه ای از این است که ایرانی ها می خواهند مسیری دیگر بپیمایند و این اشتیاق در بین ایرانیان برای تعامل با جامعه جهانی مشهود است.

با این حال اوباما گفت، درباره این مساله که این انتخاب تا چه میزان بتواند مذاکرات هسته ای ایران و غرب را از بن بست خارج کند، چندان مطمئن نیست.

پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا و نیز کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرده بودند که با وجودی که به نحوه و شیوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتقاد دارند، اما به انتخاب مردم ایران احترام می گذارند.

حسن روحانی رییس جمهور منختب کشورمان روز گذشته در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات اعلام کرد که در صورتی که آمریکا به مفاد قرارداد الجزایر درباره عدم مداخله در امور داخلی ایران پای بند باشد و نیز از موضع رفتار زورمدارانه عمل نکند تهران حاضر است از موضعی برابر با واشنگتن در مورد موضوعات مورد اختلاف گفتگو کند.

کلید واژه ها: آمریکا


نظر شما :